Healthy Life, Praktisch, Selfcare

Dag 94. 6 Redenen voor een Offline dag

Herinner je je nog die tijd dat we moesten betalen per SMSje van 140 tekens of wat was het? Oh die rust..! Want even eerlijk, hoe vaak checken jullie op een dag (of moet ik zeggen, in een uur) je Facebook, Snapchat, Instagram en noem maar op? Hoeveel Whatsappjes vliegen er over en weer, en dan de 20 groepsapps even buiten beschouwing gelaten? En hoewel leuk, het zal je ook niet verbazen dat deze constante stroom van informatie ook zwaar vermoeiend kan zijn en juist negatief. Met andere woorden; het is niet verkeerd af en toe eens een dagje (oké uuurtje) de vliegtuigmodus aan te zetten! Bij deze, zes redenen waarom.

Als Whatsapp verslaafde weet ik maar al te goed hoe het is. Het is een hele tijd zo geweest dat vrienden me gingen bellen als ik niet binnen twee uur op een appje had gereageerd zo vergroeid met mijn telefoon was ik. Tegenwoordig is dat enigszins veranderd: Op zondag zul je me vrijwel niet te pakken krijgen, tenzij noodgeval, en dat is zo heerlijk! Na de eerste ontwenningsverschijnselen snapte ik niet waarom ik niet eerder offline uurtjes heb ingezet.

6 REDENEN OM EEN DAGJE OFFLINE TE GAAN:

1. Om je hersenen een break te geven
Pew Research Center vond dat 67% van de telefoongebruikers hun telefoon controleren zelfs wanneer ze deze niet horen overgaan of voelen vibreren (bron). Hoe vermoeiend is het voor onze hersenen wanneer we constant erover inzitten dat we iets gemist hebben?  Geef de jouwe dus een welverdiende pauze door je telefoon gewoon uit te zetten en je te zwelgen in de vrijheid.

2. Om je meer tevreden en blij met je eigen leven te voelen
Regelmatig gebruiken van social media kan een negatieve impact hebben op je mentale gezondheid.

Researchers at the University of Missouri have found that Facebook use can lead to symptoms of depression if the social networking site triggers feelings of envy among its users (bron)

In dit geval helpen twee dingen: Ten eerste, realiseer je dat men op social media alleen de hoogetpunten deelt, juist ook vaak genoeg om zelf bevestiging te krijgen. Ten tweede, zet je telefoon gewoon uit en focus je op je eigen leven en de positieve dingen erin. Het is moeilijk de mooie dingen voor je neus te zien als je vastgeplat zit aan je scherm.

3. Om te kunnen genieten van alleen zijn en de voordelen die dat met zich meebrengt
Zoals ik jullie deze maand meermaals heb gezegd is het goed voor je om alleen te zijn. Een studie gedaan door de University of the Philippines Diliman ontdekten dat alleen zijn extreem belangrijk is voor ons algehele welbevinden en ervoor zorgt dat zowel je happiness als je stressmanagement vaardigheden verbeteren door regelmatig alleen te zijn (bron).

It’s crucial to be left with your own thoughts for at least a little bit of time each day, and to be able to process the things happening around you.

4. Om aan je ‘real-life’ contacten te kunnen werken
Zeker wanneer je het druk hebt is het moeilijk om contacten goed te onderhouden. Avonden laat doorwerken, sporten in het weekend en natuurlijk moet er eten in huis gehaald zijn en de was gedaan voor volgende week.. dus dan is appen met je vrienden net even iets gemakkelijker.
Maar ook in het openbaar; Als ik in de bus of de trein zit is er niemand van de alleen reizigers die een woord zegt – iedereen zit vastgeplakt aan zijn telefoon. Er kan nog net een goeiedag af..

Gooi dat kreng aan de kant nadat de afspraak met je vrienden voor een date gepland is en houd eens een mooi weer praatje met iemand in het park.

5. Om voldoende slaap te krijgen
Even serieus, wat is het laatste dat je doet voor je gaat slapen? Wedden dat het ‘even gauw m’n appjes checken’ is.
Wat blijkt? Je elektronica gebruiken in de twee uur ’s voor je bedtijd kan je slaap enorm verstoren (bron). Het blauwe licht dat van je scherm komt heeft effect op de melatonine (je slaaphormoon) productie in je lichaam. Om dit te voorkomen en op tijd in slaap te kunnen vallen is het het beste om minimaal 2 uur voor je gaat slapen te unpluggen.
Extra tip voor als twee uur echt te lang voor je is: Tegenwoordig hebben de meeste telefoons een bluelight filter als standaard optie en anders zijn daar heel veel apps voor. Ook voor je laptop kun je f.lux downloaden.

6. Om je minder gestressed te voelen
Alsof we het niet druk genoeg hebben krijgen we ook nog eens een lading appjes, berichten, tags etc gedurende de dag. Je hebt constant het idee iets te missen, om te moeten reageren op elk bericht en even snel kijken wat is belangrijk en de rest negeren lukt vaak ook voor geen meter.

Vaak voelen we ons schuldig wanneer we niet meteen reageren, ik in ieder geval wel. De leesnotificaties en ‘laatst gezien’ instelling uitzetten helpen maar tot op zekere hoogte.. Te vaak zijn er gewoon mensen die blijven controleren of je ‘online’ bent. -Man wat mis ik MSN, waar je gewoon ‘offline’ online kon zijn XD

Zie ook: Wekker zetten om appjes te checken: ‘Schrikbarend en zorgelijk’
Van de jongvolwassenen (18-34 jaar) heeft één op de vijf ernstige mentale klachten die zelfs kunnen leiden tot een burn-out. Dat lijkt onder meer te komen door de smartphone. Zo zet vijf procent zelfs de wekker om hun smartphone te checken.
Ad.nl

Afkicken
Zoals ik reeds zei, zal het even afkicken zijn. Want vaak val je toch voor de onschuldige dingen als ‘even mijn e-mail checken’. Maar geloof me, zeker op zondag zal niemand je een dermate belangrijke mail sturen dat je geen rust zou mogen nemen. De meeste mensen/collega’s verwachten echt, nee écht, geen respons in het weekend 😉 Zie ook bovengelinkte nieuwsartikel voor de  app van Interpolis om te helpen bij het afkicken.

En mocht je je telefoon écht niet uit kunnen zetten, wees dan niet bang om ofwel je notificatie geluiden etc uit te zetten ofwel niet te reageren wanneer het onbelangrijk is, ofwel aan te geven dat je vandaag een offline dagje hebt.
Tot nu toe hebben de meeste van mijn vrienden en bekenden dit zonder problemen gerespecteerd en weten ze dat in geval van nood mijn beltoon het wel altijd doet.

Gebaseerd op het artikel van 6 Reasons you need to unplug from technology.

Like&Share
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM
Google+
https://www.365dayspositiveness.nl/6-reden-voor-een-dagje-offline/
RSS

2 Comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.