Healthy Life, Selfcare, Zelfcompassie

Dag 34. 6 Vormen van Selfcare

Als je van iets of iemand houdt laat je dat op verschillende manieren zien. Je geeft je vrienden aandacht en liefde, je verzorgt je dieren, watert je plantjes en ga zo maar door. Maar hoe zit het met jezelf, want jij hebt toch ook liefde en aandacht nodig? Selfcare (zelfzorg) is diezelfde kleine vormen van aandacht en liefde die je anderen geeft ook -of zal ik zeggen in de eerste plaats– aan jezelf besteden. Het is zoveel gemakkelijker leven wanneer je niet constant bevestiging van hoe goed en leuk je bent hoeft te zoeken bij anderen. Als je je waarde uit jezelf kunt halen. Hiermee zul je niet alleen gevoelens van leegte verminderen, maar ook andere sociale relaties verbeteren.

WAT IS ZELFZORG?

Volgens Dominee van Blessing Manifesting is zelfzorg:

Actions you perform to take care of your physical, emotional, and mental needs. Self-care is all about communicating with your soul and saying “Hey, what do you need right now?”. Then doing it.

Zelfzorg/selfcare (ligt het aan mij of klinkt het Nederlandse zelfzorg gewoon raar?) kan voor iedereen iets anders behelzen en veranderen afhankelijk van je mood en situaties. Het kan je in ieder geval helpen om stap voor stap te bekijken wat je op dat moment  nodig hebt- wanneer je ziek, moe, verdrietig, gestresseerd, bang of wat dan ook bent. Zelfs als je blij bent kan het je helpen om jezelf nog een extraatje te bieden. Selfcare is je grootste bondgenoot bij het omgaan met het leven op een gezonde en productieve manier. Eigenlijk beschrijft Dominee de  zes vormen van selfcare al perfect. Daarom volsta ik met de hoogtepunten.

 

FYSIEKE ZELFZORG

De basisbehoeften van je lichaam; voldoende water/drinken en voedingstoffen om je motortje draaiende te houden,  seks en slaap om weer op te laden. Niet voldoen aan deze basisbehoeften hebben op korte termijn al effect, kijk maar eens naar de Snickers reclames ‘you’re not yourself when you are hungry’.

Maar buiten deze voor de hand liggende dingen is het ook; toegeven wanneer je je niet lekker voelt en dan extra goed voor jezelf zorgen. Want hoeveel van jullie geven pas toe dat ze ziek zijn wanneer je de hele werkvloer dusdanig ondergesnotterd hebt dat je naar huis wordt gestuurd?
Het is tijdig en goed voor jezelf zorgen, voldoen aan je basisbehoeften, geen alcohol en drugs misbruiken, regelmatig sporten, jezelf pamperen met maskertjes en niet je halfjaarlijkse controle bij de tandarts skippen!

Fysieke zelfzorg ligt ook op seksueel terrein:

Physical self-care also involves delving into your sexuality and the things that make you feel pleasure. Explore yourself. Figure out what you like. Start healing any feelings of shame and guilt you feel about sex. Take time to be sexual, either with yourself or your partner or whoever gives you butterflies.
If it makes you feel good, make time for it.

Alles waar je je goed door voelt is goed genoeg!

 

EMOTIONELE ZELFZORG

Het omgaan met je emoties op de juiste manier is cruciaal voor je geluk en de kwaliteit van je leven. Volgende maand kom ik uitgebreid terug op emoties en hiermee omgaan.

Emotional self-care is about reacting to your emotions in a healthy way, having good coping mechanisms, and cultivating emotional intelligence.

We hebben hier al een start mee gemaakt toen we het over zelfcompassie hadden. Er zullen best tijden zijn dat je er emotioneel doorheen zit, dat niks lijkt te helpen. Juist dan is het van belang om geduld met jezelf te hebben en er voor jezelf te zijn zoals je er voor een ander zou zijn. Ontken of onderdruk je emoties niet met alcohol of drugs. Luister naar je wijze geest.

Een ander belangrijk onderdeel hiervan is een stap terug durven doen, of nee zeggen tegen anderen wanneer je voelt dat je tijd voor jezelf nodig hebt. Ophouden met jezelf verwijten maken over alles wat je fout hebt gedaan en het stemmetje in jezelf dat zegt “ik moet, ik moet, ik moet” het zwijgen opleggen. Focus op goede emoties en durf deze met mensen te bespreken.

 

PERSOONLIJKE ZELFZORG

Een van de bijeffecten van niet van jezelf houden is niet weten wie je bent. Er wel constant voor anderen willen zijn en bang zijn voor veroordeling zorgt ervoor dat je jezelf alleen maar naar het geluk van anderen vormt. Hierdoor verlies je jezelf en wat heb je dan uiteindelijk te bieden?

Persoonlijke zelfzorg gaat om het ontdekken van wie je bent. Het is loslaten van wat je denkt te moeten en het vinden van je eigen pad. Ontdekken waar je goed in bent, waar je blij van wordt, wat je wilt bereiken en leren, en verliefd worden op jezelf.

Life is not about existing for other people, it’s about existing for yourself.

Persoonlijke zelfzorg leer je door nieuwe dingen te proberen, te ontdekken. Je gedachten te laten gaan over zaken en je eigen mening te vormen. Welke waarden zijn er voor jou belangrijk? Wat voor persoon wil je zijn? Wat wil je bereiken in je leven? Laat het antwoord op deze vragen een inspiratie zijn om te ontdekken wie je bent en wat je wilt. Hiervoor is het goed om alleen tijd te spenderen.

 

SOCIALE ZELFZORG

Of je nou een introvert bent, extravert of iets ertussen in (Check het met je MBTI), zorg dat je weet wat jouw sociaal aantrekt. Zoals ik eerder al zei, de mensen met wie je omgaat beïnvloeden hoe je je voelt. Dus hoe is het gesteld met je sociale leven? Misschien dat je vanwege je werk minder tijd voor je vrienden hebt gehad dan je zou willen. Misschien dat je langzaam weer toe bent aan nieuwe dates? Of heb je het te druk met sociale verplichtingen?

Het is belangrijk om je eigen sociale behoeften t vervullen. Als introvert weet ik hoeveel belang ik hecht aan alleen zijn. Extraverten zullen juist eerder opladen door met andere mensen rond te hangen. De meeste mensen zullen ergens in het midden vallen, de ene keer heb je meer behoefte aan sociale activiteiten dan de andere keer. Sociale zelfzorg is leren bij hoeveel sociale interactie jij je prettig voelt en wanneer.

Zorg voor een goede balans tussen alone time en vrienden. Zeg niet zomaar ja op elke verjaardag omdat je denkt dat het nu eenmaal zo hoort. Het is prima om een keer thuis te blijven en niks te doen, je bent niemand iets verplicht! Maar let erop dat je je niet volledig terugtrekt. Sociale contacten zijn goed voor je. Wees ook niet bang contacten te herstellen, nodig die oude bekende dus geruis uit om een kop koffie te gaan drinken!

Zorg in ieder geval voor een goede communicatie. Vertel je vrienden hoe je je voelt. Als iemand je kwetst geef dat op de juiste manier dan aan. Ik kom nog terug op intermenselijke interacties (deel van de DGT) om je hierbij nog meer te helpen. Als een vriendschap of contact je niet meer brengt wat je wilt hebben, verdient, of je zelf tegenwerkt durf hier dan naar te handelen. Hetzelfde geldt voor familie, hoe moeilijk dat ook is. Het is tijd voor jou om voor je eigen gezondheid en welzijn te gaan! Durf dus grenzen te stellen.

There's no accidents. #quotes #love #people Made with Quotiful for iPhone.
En wanneer die vervult is, durf dan los te laten

Omring jezelf met mensen die je beter doen voelen, je inspireren om diegene te zijn die je wilt zijn. Maak nieuwe vrienden, word lid van een sportclub of  vereniging. Of, als je het nodig hebt, zoek een supportgroep met gelijkgestemden. Deze zullen je persoonlijke moeilijkheden misschien beter begrijpen dan je normale vriendengroep.

 

SPIRITUELE ZELFZORG

Of je nou religieus bent in welke vorm dan ook of juist totaal niet, zorg dragen voor je ziel is net zo belangrijk als zorgdragen voor de andere aspecten van jezelf. Alle delen werken samen om een gezond leven te creeëren, en het begrijpen van alle onderdelen van wie je bent en deze samen laten werken is essentieel voor geluk.

Welke dingen dragen bij aan jouw spirit? Leef naar het antwoord van deze vraag en doe de dingen die goed zijn voor je ziel. Van naar de kerk gaan, tot het bos intrekken, aan yoga doen of een goed boek lezen. Doe waar jij je toe geroepen voelt.

Spirituele zelfzorg heeft tevens betrekking op je waardes. Laat oude, opgedrongen waardes los en come up met je eigen geloof. Misschien blijven je overtuigingen hetzelfde, misschien kom je tot geheel nieuwe inzichten, alles is goed, als het maar uit jezelf komt. Daag je heersende overtuigingen uit door te lezen over andere religiën of spiritualiteit. Praat er met anderen over en ontdek de schoonheid in de opvattingen van anderen, zonder je meteen hierdoor te laten leiden. Durf te bidden, in welke vorm dan ook, op de manier en het moment dat het bij jou past.

 

PRAKTISCHE ZELFZORG

Self-care in het algemeen relateert aan alle domeinen in het leven. Professionele self-care betekent doorgaan met leren en ontwikkelen in je vakgebied. Een baan hebben waar je daadwerkelijk blij mee bent, maar ook zorgen voor de juiste balans tussen werk en privé.

Praktische selfcare slaat ook op zorgen voor de juiste (werk)omgeving, eentje die vrij is van gevaar en misbruik, die veilig is! Maar het slaat ook op het doen van je klusjes en taken in plaats van deze laten opstapelen tot je er niet meer omheen kan. Het betekent financieel verantwoordelijk zijn, rekeningen op tijd betalen en sparen voor leuke dingen als je de mogelijkheid hebt.

Self-care isn’t frivolous. It’s a brave and powerful action that says “I’m going to take care of myself in this way.”

Lees het artikel ‘What is selfcare? 6 Types you need to know‘ hier!

En voor het gemak; een korte samenvatting:

Like&Share
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM
Google+
https://www.365dayspositiveness.nl/6-vormen-zelfzorg/
RSS

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.