Selfcare, Zelfcompassie

Dag 31. Behandel jezelf zoals je een vriend zou behandelen

Voor sommige mensen is zelfcompassie hebben gemakkelijk of gewoon, voor anderen is het moeilijk, en zij kunnen vast komen te zitten zonder de mogelijkheid te hebben vriendelijk en vol mededogen naar zichzelf te zijn. Gelukkig kunnen de zelf compassie vaardigheden geleerd worden en toegepast in het dagelijks leven, zelfs bij degenen die maar heel weinig mededogen met zichzelf hebben. Bij deze de eerste oefening van Kristen Neff: Hoe zou jij een vriend behandelen? 

Pak pen en papier en beantwoord de volgende vragen:

1. Hoe reageer je wanneer een goede goede vriend ergens mee zit?
Denk eens na over momenten dat een vriend(in) een beroep op je deed. Dat ze zich ergens rot over voelden of ergens moeite mee hadden. Wat doe je in zo een geval? Wat zeg je? Op welke toon zeg je dit? Beschrijf dit eens voor jezelf.

2. Hoe reageer je wanneer je zelf ergens mee zit?
Nu je hebt opgeschreven hoe je reageert wanneer een vriend(in) ergens mee zit wil ik dat je eens nadenkt over hoe je reageert op jezelf wanneer je het moeilijk hebt. Beantwoord dezelfde vragen maar dan gericht op jezelf; wat doe je als je je rot voelt? Hoe praat je tegen jezelf? Op welke toon praat je tegen jezelf?

3. Is er een verschil in deze reacties?
Behandel je jezelf anders dan je vriend(inn)en? En zo ja, wat denk je dat hiervan de oorzaak is? Welke factoren, angsten of denkbeelden spelen een rol bij het verschil in deze reactie?

 4. Wat zou er veranderen als je jezelf hetzelfde behandelt als je doet bij een vriend?
Schrijf eens op wat jij denkt dat er zou veranderen wanneer je op dezelfde manier naar jezelf zou reageren als je doet naar je vrienden wanneer zij het moeilijk hebben.

Nu je dit gedaan hebt rest de vraag:

Why not try treating yourself like a good friend and see what happens?

Kristen Neff Exercise 1: How would you treat a friend? self-compassion.org

Het is van belang om geduldig te zijn als je vaardigheden leert en toepast, en dit als een proces te zien. Wanneer je je voorstelt dat je van een veroordelende en jezelf de schuld gevende positie verschuift naar een meer bewuste en van jezelf houdende positie, is het belangrijk kleine en gestage veranderingen op te merken tijdens het hele proces.

Like&Share
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM
Google+
https://www.365dayspositiveness.nl/behandel-jezelf-zoals-je-een-vriend-zou-behandelen/
RSS

One Comment

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.