(Positieve) Psychologie, Instant happiness

Dag 54. Dankbaarheid leidt tot geluk

Volgens verschillende onderzoeken is er een relatie tussen dankbaarheid en positieve gevoelens als gevoelens van geluk en tevredenheid. Via Harvard vond ik een geweldig artikel dat een korte samenvatting biedt omtrent dit onderwerp. Daarnaast heb ik enkele tips om jullie alvast op weg helpen in het oefenen met dankbaarheid. Maar eerst wil ik JOU bedanken, lieve lezer, dankjewel voor het lezen en je support!

Het woord dankbaarheid is afgeleid van het Latijnse woord “gratia’’ wat gratie, genade of dankbaarheid betekent -afhankelijk van de context. En in sommige opzichten benaderd het alle betekenissen. Dankbaarheid is de waardevolle waardering, tastbaar of niet, die je als persoon kunt ontvangen. Met dankbaarheid erkennen mensen het goede in hun leven. En in het proces herkennen meestal dat de bron van deze goedheid voor een deel buiten henzelf ligt. Als gevolg hiervan helpt dankbaarheid mensen om in contact te komen met iets groters dan henzelf als indivicue – of dat nu met andere mensen is, met de natuur of een hogere macht.

In het positieve psychologie onderzoek is dankbaarheid sterk en consistent in verband gebracht met een hogere vorm van geluk. Deze dankbaarheid helpt mensen om meer positieve emoties te voelen. Leuke ervaringen en het verhoogt de algehele gezondheid. Helpt omgaan met diversiteit en het opbouwen van sterke relaties.

Wanneer je dankbaar bent kun je negatieve emoties gemakkelijker loslaten en positieve emoties omarmen.

Mensen voelen en uiten dankbaarheid op verschillende wijze. Ze kunnen het toepassen uit gebeurtenissen(herinneringen) uit het verleden bijvoorbeeld uit de jeugd. Dit waarderen en hier dankbaar voor zijn. Voor het heden. De positieve emoties die je hieruit haalt. En de toekomst en hier optimistisch over zijn. Ongeacht het niveau van iemands dankbaarheid is het een kwaliteit die je als individu op succesvolle wijze verder kunt toepassen.

Onderzoek naar dankbaarheid:
Twee psychologen Dr. Robert A. Emmons van de universiteit van Californië, en Dr. Michael E. McCullough van de universiteit van Miami hebben veel onderzoek gedaan naar dankbaarheid. In een van deze onderzoeken hebben ze alle deelnemers verdeeld over drie groepen en gevraagd een paar zinnen per week op te schrijven met de nadruk op specifieke onderwerpen.

Een groep schreef over gebeurtenissen die deze week plaatsvonden waar ze dankbaar voor waren, de tweede groep schreef over dagelijkse irritaties of dingen waar ze ontevreden over waren en een derde groep schreef over gebeurtenissen die hen beïnvloed hadden ongeacht of dit nu positieve of negatieve gebeurtenissen waren. Na tien weken was de groep die over dankbaarheid schreef optimistischer en voelde zich beter over hun leven. Verrassend genoegen deden ze ook meer aan sport en brachten ze minder bezoekjes aan artsen dan de groep die zich gefocust had op bronnen van ergernis.

Een ander leidende onderzoeker in dit vakgebied, Dr Martin E. P. Seligman van de universiteit van Pennsylvania, testte de impact van diverse positieve psychologische interventies van 411 personen, dit in vergelijking met een controle groep die moesten schrijven over vroegere herinneringen. Toen hun opdracht van de week was om een brief van dankbaarheid te schrijven en persoonlijk af te leveren aan iemand die ze nooit echt bedankt hadden om wat voor reden dan ook vertoonden de deelnemers meteen een enorme toename in hun “happiness scores’. Deze impact was groter die van de andere interventies en de positieve effecten hielden nog een maand nadien stand.

Natuurlijk kunnen deze onderzoeken niet zomaar een oorzaak-gevolg relatie bewijzen, maar ook andere onderzoeken over dit onderwerp laten zien dat er een connectie is tussen dankbaarheid en het algehele welzijn van mensen. Stellen ervaren hun partner als positiever en durven hun zorgen te uiten, werkgevers merken dat werknemers gemotiveerder zijn om harder te werken en zo zijn er meerdere voorbeelden.

Uitzonderingen
Toch zijn er enkele opvallende uitzonderingen. Zo waren gescheiden vrouwen van middelbare leeftijd niet gebaat om een dankbaarheidsdagboek bij te houden. Ook een onderzoek met een soortgelijke briefopdracht (die wel bezorgd werd) onder kinderen en jongvolwassenen vond geen effect bij de verzenders zelf – maar wel bij de ontvanger.

Dankbaarheid is een manier voor mensen om te waarderen wat ze hebben in plaats van steeds maar weer naar iets nieuws te zoeken in de hoop dat dat hen gelukkiger maakt of te denken dat ze pas gelukkig kunnen zijn wanneer al hun materiële en psychische behoeften zijn vervuld.
Dankbaarheid helpt mensen om de focus te leggen op wat ze hebben in plaats van de focus leggen op wat ze missen. En, hoewel het in begin nog wat raar aan kan voelen zal deze mentale staat groeien naarmate je er meer mee oefent.

Dankbaarheid trainen
Dankbaarheid kun je ontwikkelen op een regelmatige basis op verschillende manieren. Neem bijvoorbeeld iedere avond een momentje om drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor was die dag (of maak er een pagina voor in je bulletjournal) en stop ze in een pot, door een thank you briefje te schrijven voor een ander, en bezorg het! Andere manieren zijn om je dankbaarheid te uiten in een gebed of mindfulnessoefening.

Om je alvast op weg te helpen, 8 dingen om dankbaar voor te zijn:

1. The gift of life.
2. Vandaag te zijn geworden.
3. Het hebben van vrienden.
4. De beschikbaarheid van voldoende voedsel
5. Een lekker bed.
6. Leven in een wereld van veelvuldigheid en oneindige mogelijkheden.
7. Een creatief en bewust mens te zijn
8. De schoonheid van het universum

Gebaseerd op: Giving thanks can make you happier – Harvard Health Publishing

* Special thnx aan mijn allerliefste voor het vertalen!

Like&Share
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM
Google+
https://www.365dayspositiveness.nl/dankbaarheid-leidt-tot-geluk/
RSS

2 Comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.