Mindfulness, Mindfulness en Mantra's

Dag 57. Mindfulness Effectief Omgaan met Moeilijke Emoties

Een alternatief voor het reageren op sterke emoties is om even ‘te gaan zitten met de emotie’ en deze emotie te observeren terwijl deze aanzwelt en wegvloeit in je lichaam. Alle emoties komen en gaan, als we ze laten. Als de emotie is verzacht, kun je manieren bedenken waarop je wilt reageren (of juist niet wilt reageren) op de situatie.
Bij deze twee oefeningen voor het omgaan met heftige emoties.

OEFENING 1:
Neem een ontspannen zithouding aan, dat kan op een meditatiebankje of –kussen, een gewone stoel en het kan ook prima in de auto (stilstaand) of bijvoorbeeld de trein. Sluit je ogen als dat comfortabel voor je is of kijk “met geloken ogen” een paar meter voor je op de grond.

A. Eerst accepteren dat het gevoel er nu eenmaal is (zeker niet weg willen drukken),

B. Doe een korte bodyscan. Waar voel je de gevoelens? Blijf even bij wat je daar waarneemt. Je merkt de gevoelens op (misschien is het spanning in een bepaald deel van je lichaam) en onderzoekt dit, nieuwsgierig en zonder oordeel. Voel dat de emotie stijgt en daalt, en verplaatst. Nagaan hoe sterk het gevoel is, hoe groot, warm of koud, stekend of dof, stilstaand of bewegend. Doorgaan tot je het gevoel helemaal hebt onderzocht en er volledig mee in contact bent. Het is best uitdagend maar als je het blijft doen komt er een moment dat het lijden zich loskoppelt van het gevoel. Dan is er ineens het besef dat je systeem/mind een hele grote lading geeft aan een op zich fysiek niet eens zo erg gevoel. En dat werkt zo bevrijdend!

Als je gedachten afdwalen, kom je rustig terug naar je ademhaling en richt je je aandacht weer op de gevoelens in je lichaam. Kijk of je mee kunt deinen op de gevoelens, net als op een golf in de oceaan. Blijf je bewust van het gevoel, totdat het verdwijnt. Breng je aandacht vervolgens terug naar je ademhaling en doe nog een bodyscan om te kijken of er nog meer gevoelens zijn die je moet aanpakken. Laat je aandacht daarop richten, en besteed volledige aandacht aan dat gevoel

C. Je kunt dan nog een laagje dieper; onderzoeken wat er voor een “bijgevoel” rond het eerste gevoel zit. Dan kom je er vaak achter dat er een diepere behoefte aan veiligheid, vrede in jezelf, gelukkig zijn of rust onder zit. Dat gevoel kun je dan in jezelf opwekken en je er bij elke inademing meer en meer mee vullen tot je voldaan bent.

 

OEFENING 2:
Ga zitten en maak contact met de betreffende emotie. Zeg tegen jezelf “ik wil het voelen, het mag er zijn”. Dan concentreer je je weer op de objectieve fysieke gewaarwordingen. Is het gevoel warm of koud, intens, hard of zacht, hoe groot is de plek, stilstaand of bewegend. En als je de emotie echt voelt, kijk dan eens welke gedachten je erbij hebt, in de vorm van plaatjes, woorden, filmpjes of geschreven tekst.

Dan ga je de emotie versterken. Maak de situatie in je gedachten erger en vervelender, zo overdreven en overtrokken mogelijk. Maak het belachelijk ongeloofwaardig. Als je dat doet komt er een moment dat je systeem zegt “hèhè nee zo erg kan het helemaal niet zijn”, het gevoel neemt ineens af en wordt neutraler. En het mooie is, het is een geval van “alles went”, in het echt wordt het nooit meer zo erg als jij het tijdens de oefening in je hoofd hebt gemaakt. Dan wordt het alsof je een marathon loper vraagt om 10 km hard te lopen, fluitje van een cent.

Er is wel moed nodig om deze oefeningen te doen en vaak lukt het niet de eerste keer, je systeem is tenslotte gewend om weg te willen van moeilijke emoties. Maar je kunt jezelf daar wel in trainen, dat is mindfulness. Gewoon de eerste en elke volgende keer gaan zitten, zonder teveel verwachtingen, maar eens kijken wat er gebeurt. Het is hetzelfde als leren fietsen, met vallen en opstaan wordt je er beter in tot je onbewust bekwaam bent, dan gaat het vanzelf en iedereen kan het uiteindelijk.

Oefeningen van: Maxximize.nl

Like&Share
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM
Google+
https://www.365dayspositiveness.nl/effectief-omgaan-moeilijke-emoties/
RSS

One Comment

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.