(Positieve) Psychologie, Emoties, Sociaal

Dag 30. Emotieregulatie deel 1: Begrijpen van je emoties

Wanneer je je emoties niet weet te beheersen gaan ze jou beheersen. Dit beheersen noemen we emotieregulatie. Een moeilijk woord maar het betekent dus eigenlijk niks anders dan het adequaat weten om te gaan met de emoties die je ervaart. Toch is emotieregulatie niet voor iedereen vanzelfsprekend. En zelfs als je er normaal geen problemen mee hebt kan het zijn dat je in bepaalde situaties wel extra vaardigheid hierin kunt gebruiken. Vandaag ga ik daarom in op het eerste doel van emotieregulatie; het begrijpen van je emoties. Dit aan de hand van de bijbehorende leerwijzers.

Het aanleren van emotieregulatie gaat altijd in combinatie met emotionele zelfvalidatie.  Dit omdat deze problemen vaak optrden in de vorm van mensen die proberen hun emoties overmatig in bedwang te houden of juist absoluut niet. Dit komt dat zij opgegroeid zijn of leven in een voor hen invaliderende omgeving; een omgeving die zich herhaaldelijk afkeurend heeft geuit naar jou, wat betreft jouw gevoelens en de manier waarop jij je uit. Dit kan een aanslag zijn op je vertrouwen in jezelf, vandaar dat emotieregulatievaardigheden alleen kunnen worden aangeleerd in de context van zelfvalidatie. Mede hierom dat ik op deze website ook zoveel hecht aan selfcare en zelfcompassie.

WAAROM EMOTIEREGULATIE?
Wanneer je niet adequaat weet om te gaan met emoties kun je spreken van een emotieregulatiestoornis. Bij een sterke gevoeligheid voor emotionele prikkels of bij een te sterke beheersing van emoties kan de spanning die je dan ervaart leiden tot allerlei ongewenste verschijnselen.  Daarnaast kunnen er bij een verstoring van je emotieregulatie verschillende problemen optreden in gedrag (de manier waarop je je emoties uit) en daarmee op zijn beurt in sociale interacties. 

Veel voorkomende verschijnselen zijn:
Angsten, woedeaanvallen, problemen in communicaties waardoor  onduidelijkheden kunnen ontstaan en eerder en meer ruzies met anderen zullen ontstaan. Maar ook gedragsproblemen waaronder liegen en stelen.
In ernstige gevallen moet je ook denken aan bijvoorbeeld eetproblemen, drugsmisbruik en automutilatie.
Maar het kan zelfs leiden tot lichamelijke klachten waaronder nek en rugpijn, hoofdpijn, buikpijn, onverklaarbare moeheid en lusteloosheid.
Met andere woorden; genoeg reden om over de juiste emotieregulatievaardigheden te willen beschikken, laten we daarom maar meteen beginnen

DOEL 1 HET BEGRIJPEN VAN JE EIGEN EMOTIES
Voor het begrijpen van je emoties is weten welke emoties er bestaan en wat de functies van verschillende emotie zijn. Hiervoor verwijs ik je naar het artikel: Wat zijn emoties en waarvoor dienen ze? De volgende stap is het observeren van de emoties bij jezelf, bijvoorbeeld je gedachten of lichamelijke sensaties. Vandaag wil ik iets specifieker ingaan op hoe ze zich uiten (bv in gedachten of lichamelijke sensaties) zodat je ze beter kunt herkennen en hoe je ze vervolgens kunt beschrijven. Hiervoor heb ik een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om je emoties beter te begrijpen:

– Welke emotie voel ik en hoe intens zou ik deze noemen? (bv schaal 0-10)
– Wat was de directe aanleiding voor deze emotie?
– Welke interpretatie geef ik deze emotie? Hiermee wordt bedoelt; welke overtuigingen voel je erbij opkomen, welke veronderstellingen heb je erbij, welke waarderingen voel je?
– Wat voel ik in mijn lichaam?
– Wat zie ik aan mijn lichaam? (denk, gelaatsuidrukkingen, houding, gebaren)
– Welke drang tot handelen voel ik? (iets doen of zeggen)
– Wat heb ik gedaan of gezegd? (wees specifiek hier)
– Welke nawerkering heeft deze emotie op mij? (op je geestesgesteldheid, andere emoties, gedachten, herinneringen, lichaam etc).

Om je te kunnen focussen op je emotie en de bijbehorende vragen oefenen we dus mindfulness, waarbij je leert je aandacht niet-oordelend richten op één ding tegelijk. Om dit te leren zijn er leerwijzers beschikbaar voor iedere emotie (blijdschap, boosheid, walging, jaloezie, angst, liefde, verdriet, schaamte, schuld,   In principe spreken deze voor zichzelf, dus zonder verdere introductie:

LEERWIJZER BLIJDSCHAP
Nadat je geconstateerd hebt dat je blij bent en in welke mate ga je door met het beschrijven wat de aanleiding ertoe was etc:

LEERWIJZER BOOSHEID

LEERWIJZER WALGING:

LEERWIJZER AFGUNSTIGE JALOEZIE 
LEERWIJZER ANGST

LEERWIJZER ANGSTIGE JALOEZIE 

LEERWIJZER LIEFDE

LEERWIJZER VERDRIET

LEERWIJZER SCHAAMTE
LEERWIJZER SCHULD:

ANDERE WOORDEN VOOR EMOTIES

ANDERE DOELEN EMOTIEREGULATIE:
DOEL 2:
  Het verminderen van de negatieve kwetsbaarheid en het zorgen voor toename van de positieve emoties.
DOEL 3: Emotie regulatie deel 3: Verminderen van emotioneel lijden

Bron leerwijzers emotieregulatie Pearsonacademy.nl

Like&Share
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM
Google+
https://www.365dayspositiveness.nl/emotieregulatie-deel-1-observeren-en-beschrijven/
RSS

2 Comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.