(Positieve) Psychologie, Emoties

Dag 58. Emotieregulatie deel 3: Verminderen van emotioneel lijden

Emotieregulatie is opgedeeld in drie doelen binnen de DGT. Twee hebben we al behandeld. Doel 1 was gericht op het herkennen van emotie door middel van observeren en beschrijven van de emotie en het begrijpen van de functies van emoties. Doel 2 was gericht op het verminderen van de emotionele kwetsbaarheid en vermeerderen van positieve emoties.
Vandaag doel 3: Verminderen van emotioneel lijden door loslaten en tegengesteld handelen.

Bij doel drie; het verminderen van emotioneel lijden bestaat uit twee delen. Ten eerste het loslaten van pijnlijke emoties door er aandacht voor te hebben (A) en ten tweede, je emotie te moduleren of veranderen tegengesteld te handelen (B).

A. Emoties loslaten door gewaarwording
Door blootstelling aan (pijnlijke) emoties maar er niet noodzakelijkerwijs naar handelen zul je ontdekken dat emoties niet rampzalig hoeven zijn. Hierdoor zul je er minder bang voor worden, ze makkelijker los kunnen laten en beter in staat zijn om te bepalen hoe je er het beste naar kunt handelen, indien nodig.

– Observeer je emotie; wees je bewust van je emotie, doe een stap terug en maak je los van de emotie.
Tip! Probeer ook de mindfulness oefeningen voor het effectief omgaan met moeilijke emoties.
– Ervaar je emotie; probeer de emotie niet te blokkeren, te onderdrukken, weg te duwen, maar ook niet express vast te houden of te versterken.
– Onthoud: Je bent niet je emotie; je hoeft niet naar je emotie te handelen, probeer te focussen op momenten dat je je anders voelde.
– Oefen het accepteren en liefhebben van je emotie; Oordeel niet over je emotie, oefen in bereidwillig ervaren ervan en accepteer je emotie.

B. Verander emoties door tegengesteld te handelen
Even moeilijk verwoord, maar psychologen menen dat behandeling van emotionele stoornissen juist dan aanslaat wanneer de expressieve componenten van de emoties worden verwisseld voor de actiecomponenten. Makkelijker gezegd (dan gedaan, maar hej, oefening baart kunst); probeer juist gedrag te vertonen tegenovergesteld van wat je emotie je in eerste instantie ingeeft.

– Angst; In plaats van weglopen voor datgene wat je eng vind ga de confrontatie juist aan! Benader gebeurtenissen, plaatsen, mensen, taken, etc die je eng vindt. Hierdoor zal je een groter gevoel van controle en beheersing krijgen. Bereid je indien nodig voor door een lijstje te maken van de stappen die je ervoor moet doorlopen en begin bij het begin.

– Schuld of schaamte, wanneer deze volgens je wijze geest terecht is; Herstel de overtreding, bied je verontschuldigingen aan. Probeer de situatie te verbeteren; doe iets aardigs voor degene die je gekwetst hebt, of als dit niet mogelijk is voor een ander (karma). Aanvaard de bijbehorende consequenties.
Weet wat er fout is gegaan zodat je dit in de toekomst kunt voorkomen en laat het dan los!
– Wanneer schaamte of schuld niet terecht is; Doe datgene wat deze gevoelens oproept opnieuw en opnieuw en opnieuw. Ga niet in de vermijding maar benader meer van dat soort situaties.

– Verdriet of depressie; Misschien is dit wel een van de moeilijkste. Op depressie kom ik sowieso nog terug. De meest effectieve aanpak voor depressie is echter actief worden. Ga erop uit en doe dingen die je een gevoel van competentie en zelfvertrouwen geven. Of ga lekker sporten.

– Boosheid; Richt je aandacht op iets anders. Vermijd degene op wie je kwaad bent en richt ook je gedachten op iets anders zodat je er zelf ook niet mee blijft zitten. Een andere optie is jezelf in de ander verplaatsen, wellicht dat sympathie en empathie je boosheid en verwijten kunnen weghalen. Nog een optie is juist iets aardigs voor de ander doen., denk hier bij even aan het volgende uit het artikel ‘omgaan met woede van anderen‘.

Tot slot is een deel van emotieregulatie het om kunnen gaan met criss. Crisishantering komt binnenkort aan bod, dus blijf volgen!

Like&Share
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM
Google+
https://www.365dayspositiveness.nl/emotieregulatie-deel-3/
RSS

One Comment

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.