Mindfulness, Mindfulness en Mantra's

Dag 1: Introductie Mindfulness

Mindfulness..  Wat een heerlijk zweverig onderwerp om (weer) mee te beginnen. Meteen de toon duidelijk voor de site. Uhm not, als het goed is had ik jullie al verteld wat mindfulness inhoudt en dat het toch niet zo zweverig is al de mainstream psychologie je doet geloven. En waarschijnlijk pas je het ook weleens toe zonder dat je het weet. Bij deze herplaats ik het artikel nog eens met de uitbreiding wat het voor mij heeft gedaan, misschien dat je dat nog iets meer overtuigt. Tevens vindt je hier een aantal apps die je helpen te oefenen met mindfulness. 

 

WAAROM MINDFULNESS?
Ik weet nog hoe zweverig ik het vond klinken de eerste keer dat ik erover hoorde.. Het leek me teveel op meditatie en yoga.. twee dingen waarmee je niet moet aankomen bij mij als ADHD’er. Stilzitten en ademhalen? Weet je wel, dat adem drie tellen in en vijf tellen uit? Binnen 17, nee 20, nee 5 seconden -kijk dat bedoel ik- begin ik te hyperventileren omdat ik zo afgeleid ben door mijn gedachten dat ik de tel kwijt raak. Bij mijn eerste stageplaats bij GGz  kwam ik er echter achter wat mindfulness echt was. Hier is mindfulness onderdeel van hun DGT therapie (Introductie DGT zie hier) en begint iedere afspraak met een oefening – er zijn er ook zoveel! Daarnaast begonnen wij als behandelaars ook onze wekelijkse vergadering met een oefening en het duurde even voor ik eraan gewend was hoor.

Waarom ik nu dan zo fan ben?
Nou omdat ik terugkijkend na een halfjaar (ja, het is en blijft een vaardigheid die je moet trainen net als autorijden, piano spelen etc) bezig te zijn met mindfulness echt grote verschillen merkte. Het begon met minder piekeren voor ik ’s avonds naar bed ging, sneller in slaap vallen en minder nachtmerries hebben. Hierdoor werd ik uitgeruster wakker. Daarnaast kreeg ik onder andere meer rust in mijn hoofd over het algemeen.  Beter inzicht in mijn emoties en mezelf. Maar leerde ik ook op moeilijke momenten sneller rustig te worden en beter na te denken voor ik handelde (ook typisch ADHD). Allemaal erg positief dus!  Daarnaast zijn er meerdere wetenschappelijke onderzoeken die het nut van mindfulness ondersteunen (PsychologyToday, 2013), dus vandaar dat ik het zo aanraad.

WAT IS MINDFULNESS?
Waarschijnlijk pas je onbewust weleens mindfulness toe. Eigenlijk is het namelijk niets meer dan volledig in het moment zitten, alleen in dit geval heb je jezelf er bewust toe aangezet.

Mindfulness
“Mindfulness is een bewustwordingstechniek waarbij je vooral bezig bent met het ervaren van het NU. Je richt je op wat je op dit moment ervaart, probeert andere gedachten buiten te sluiten en wanneer ze toch opkomen, deze zonder erover te oordelen of er verdere aandacht aan te besteden weer los te laten.  Mindfulness training (MBCT) wordt ingezet bij onder andere depressie, angstklachten, persoonlijkheidsproblemen, trauma’s en meer. Een dergelijke training leert mensen hun emoties herkennen en beter handelen hiernaar. In feite gaat men er vanuit dat wanneer je emoties beter kent (en door hebt dat je bijvoorbeeld niet boos bent, maar gekwetst) je minder snel automatisch zult reageren met zoals vaak blijkt onbedoelde, negatieve gevolgen. Daarnaast kan mindfulness ook worden ingezet om juist je gedachten te verzetten.”

Mindfulness zorgt zoals het plaatje al zegt dat je helderheid in je hoofd krijgt. Het zal enige oefening vergen, belangrijk is hierbij om te blijven proberen, te oefenen en jezelf niet te veroordelen als het niet lukt. Zelfs een kleine oefening is al voldoende om rust in je hoofd te creëren en je emoties en jezelf beter te leren kennen. Om jullie te helpen zal ik iedere twee weken een mindful maandag houden met nieuwe oefeningen, zo vind je altijd iets wat bij je past!

Wanneer je gaat oefenen met mindfulness is het misschien slim om voor het slapen te beginnen – dus niet om in slaap te vallen – omdat je dan vaak de meeste tijd over hebt.  Pak ieder avond een momentje om je dag te overdenken, schrijf op wat er nog moet gebeuren of wat je niet moet vergeten (in je agenda, een notitieblok, whatever), zodat je het in gedachten los kan laten. Kies daarna een oefening die bij je past en stel een timer in of gebruik een van de apps.

APPS
Heb je geen geduld check dan de Ultimate list of mindfulness resources of check deze apps.
– Voor we beginnen raad ik je eerst een app als 21 days aan ter reminder.
– De VGZ Mindfulness app
– ‘Stop, Breathe & Think
– ‘Calm‘, deze twee laatste zijn beide Engels gesproken.

Mocht je meer oefeningen willen blijf deze site volgen, ik zal namelijk iedere veertien dagen een nieuwe oefening posten!

 

P.s: Feit of fictie: nieuwe gewoonte aanleren duurt 21 dagen

Like&Share
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM
Google+
https://www.365dayspositiveness.nl/introductie-mindfulness/
RSS