Healthy Life, Selfcare, Stoornissen

#276 Je rookvrije leven begint hier!

Maandag zijn we gestart met Stoptober, hoe gaat het met jullie?  Al flink chaggo en aan het hoesten? Grote kans, want als het goed is zou de nicotine op dit moment (48uur) uit je lichaam moeten zijn. Volhouden he!
Om je te helpen bij deze ALLES wat je nodig hebt om de saffies te laten liggen, en ik spreek uit ervaring;  gisteren was ik namelijk 10 maanden gestopt met roken 😀

Rokers maken vrienden
Hoewel rokers steeds meer in het verdomhoekje worden gedrukt, of misschien wel dankzij, heeft het een belangrijk sociaal aspect. Dertig jaar geleden was roken niet alleen normaal, maar werd het juist gezien als een manier om sfeer en contact op te bouwen, mensen rookten samen bij leuke momenten en het was een teken dat je erbij hoorde (Van Marwijk, 2017).

Vragen om een vuurtje is een ideale conversatie starter, een dame een sigaretje aanbieden en die aansteken een prachtige versiertruc maar ook op het werk even samen een peukje doen hét excuus om een extra pauze in te lassen en een gevoel van samenhorigheid te creëren.  Voor mij wat dat ook de reden dat ik begon met roken.

Toen ik naar de universiteit ging ben ik eigenlijk begonnen met roken om vrienden te maken en me een houding te geven. Het was zoveel gemakkelijker om in de laatste zonnige dagen van september buiten contact te maken met de kleine groepjes rokers, dan midden in de enorme collegezalen waar je beperkt was tot degene die toevallig naast je was komen zitten. De studie moest natuurlijk betaald worden, dus had ik een bijbaantje, en ook daar was het rokershok altijd een stuk gezelliger dan in de kantine waar converseren een stuk moeilijker was met je mond vol brood.

En waar ik eerst alleen buiten rookte begon ik steeds vaker ook thuis een peuk op te steken in plaats van te ontbijten en zo bouwde het op tot ik op 2 a 3 pakjes per week zat.

305 Dagen rookvrij
Inmiddels is het dus 10 maanden geleden sinds ik mijn laatste sigaret heb gerookt en ik heb toch even getwijfeld om dat met jullie te delen want eigenlijk had ik er niet veel over te vertellen, dacht ik.  Naar mijn idee heb ik het geluk dat, ondanks dat mijn vader pafte als een stoomlocomotief, ik niet echt verslavingsgevoelig ben (invloed van genen en omgeving op rookgedrag; Vink & Otten, 2017).

Tenminste, dat is wat ik altijd gezegd heb. Mijn vriend leerde mij kennen als roker en als ik zei dat het een keuze was en op ieder moment kon stoppen zei hij “ja, ja”. Ergens wel logisch, maar aan de andere kant ergerde ik me dood aan zijn ongeloof. Dus op een droeve zaterdagochtend in december 2017 ben ik gestopt om dit te bewijzen –Het hielp trouwens dat ik ook te lam was om nieuwe sigaretten te gaan halen XD

Mijn laatste sigaret -want ik rookte nooit mijn pakje leeg zonder nieuwe te halen, dus pas als ik een nieuw pakje kocht rookte ik mijn laatste op- heeft nog wekenlang op mijn koffietafel gelegen. Inmiddels is hij verhuisd naar de kast, want weggooien doe ik niet. Het werkt niet voor iedereen, maar voor mij was dat de constante bevestiging van mijn wilskracht, het bewust kiezen om niet te roken en inmiddels het bewijs dat ik het achter me gelaten heb. – Laatst wilde iemand hem gewoon oproken, he mister D., de gek!!!

Dé tip; Mindset

Of ik nou een bepaal gen mis of niet, ook ik moest gewoon door de afkick heen. Dus als ik dan al dé tip moet geven, zou ik je niks anders kunnen zeggen dan van mindset switchen. Dat is ook dé tip die anderen gaven toen ik erom vroeg.

Echt bewust de keuze maken om te starten met een rookvrij leven, om welke reden dan ook. Of dat nou vanwege je gezondheid is of die van je omgeving (denk ook even aan je huisdieren aub), of zoals in mijn geval om iets te bewijzen, zorg dat het jóuw keuze is, waar jij volledig achterstaat. Vanaf dan is het alleen nog maar een kwestie van volhouden.

Hiervoor is het van belang om te weten wat je kunt verwachten, te weten wat je lichaam gaat doen en vooral te weten dat het overgaat -Daar heb ik ook gewoon doorheen gemoeten hoor. Op verschillende websites staat de tijdlijn van wat er met je lichaam gebeurt, zoals dat na 20 minuten je hartslag weer normaal wordt en na 72 uur heb je meer energie blabla  -maar laten we even ingaan op de échte afkickverschijnselen die ervoor zorgen dat de meeste van ons weer terugvallen:

 

Afkickverschijnselen

  • Angstgevoelens
  • Chagrijnigheid/humeurigheid/geïrriteerd (hoe gemotiveerd je ook bent om te stoppen met roken, je lichaam gaat protesteren omdat het niet langer nicotine binnenkrijgt. En dus reageer je zowel lichamelijk als geestelijk geprikkeld. Je voelt je boos, onrustig, geërgerd en bij vlagen woest) – je kunt zelfs depressiviteit voelen!
  • Concentratieproblemen (en alleen maar aan roken denken)
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid (al die zuurstof, germ dat snappen die verrookte hersentjes niet meer)
  • Koude rillingen
  • Maagklachten
  • Onrustig/gejaagd gevoel
  • Slapeloosheid (nicotine heeft grote invloed op onze hersenen en de manier waarop ze functioneren en daarmee ook gevolgen hebben voor onze slaap. Gemiddeld duurt dit ongeveer een week, alhoewel er ook voorbeelden zijn van mensen die langdurig last hebben van slapeloosheid als gevolg van stoppen met roken)
  • Stemmingswisselingen
  • Toename eetlust (vooral grote angst van de dames, maar ook heren, die hen tegenhoudt te stoppen)
  • Trillende handen en voeten
  • Verkoudheidsklachten
  • Vertraagde stoelgang
  • Zweten (een fysieke reactie op het uitblijven van de nicotine. Zie het als een schoonmaakactie van je lichaam. Het gaat voorbij. Sommige mensen zweren daarom bij de sauna om het er extra uit te zweten)

Niet mis he? Dus waarom zou je jezelf dat aandoen? Omdat de voordelen (zie afbeelding) opwegen tegen de nadelen, lieverd! Daarnaast nemen deze  afkickverschijnselen snel af:
Binnen drie tot vijf weken nadat je bent gestopt met roken, zijn de ontwenningsverschijnselen sterk verminderd en vaak zelfs verdwenen. Echt, het leven wordt weer leuk!

 

Voordelen

Buiten de gezondheidsvoordelen heb ik er nog een paar extra voor je:

  • Want wat dacht je van het feit dat je je kleren en haren minder vaak hoeft te wassen?
  • Money gains: Je bespaart namelijk niet alleen op de sigaretten zelf, maar ook al die zogenaamde rookadem-verhullende pepermuntjes en kauwgom hoef je niet meer te kopen en scheelt je dus een hoop geld.
  • Nu je je niet meer druk hoeft te maken om je stink adem kun je onbeperkt zoenen!!
  • Je adem zal niet alleen frisser zijn (vooral veel water drinken ook), maar ook je tanden blijven witter (als je nou meteen even een bleekbehandeling laat uitvoeren heb je meteen een superstart die je niet wilt bederven door weer te beginnen toch?
  • Dames, je lipstick blijft langer mooi én je lippen zelf zullen ook voller en mooier worden door de betere doorbloeding en minder uitdroging van de nicotine.
  • Je komt in de pauze écht toe aan je boterhammen.
  • Je hoeft de kou niet meer in! Voortaan zit jij lekker warm en droog binnen en hej, zo leer je misschien je andere collega’s eens wat beter kennen 😉
  • Je bespaart niet alleen geld maar ook tijd en stress want; nooit meer zoeken naar je aansteker of pakje!
  • Mensen kijken je niet meer vies aan.
  • En het zal even duren maar die koude handen en voeten? Grote kans dat dat van het roken kwam.

 

Overtuigd? Check dan:

Meer tips and tricks

1. Flikker alles weg!
Voor de meeste mensen begint het met alles moeten wegdoen wat met roken te maken heeft; je pakje weg (heb het lef om het weg te gooien hoe voel het ook zit), je vloei, dat schuifding, je aanstekers (oké, 1tje voor kaarsjes) en zelfs je asbakken, weg! Nee, ook niet voor bezoek want ook bezoek mag voortaan fijn buiten gaan staan! Het voordeel hiervan is dat je niet direct kunt roken, zelfs als je dat zou willen. Alle zooi gaan kopen betekent dat er meerdere stappen gezet moeten worden om weer te beginnen, en meerdere momenten waarop je nog terug kunt.

Mocht je het aandurven zoals ik deed en goed kunnen omgaan met verleiding bewaar dan 1 of 2 sigaretten zodat het een kwestie van niet willen ipv niet mogen of niet kunnen is. Mensen raken vaak ook in paniek als ze iets niet hebben, dat vang je op deze manier op.

2. Maak schoon!
Sluit – gooi open die ramen en deuren! Hello frisse lucht! Check of je de kussens van je bank kunt wassen en gooi die met je gordijnen en al je vieze rook kleding in de was of laat alles buiten luchten.
Lap de aanslag van je ramen, wit de muren -oké, oké laten we niet doorslaan, even normaal doen:
Schrob die asbaklucht uit je mond.
Spring in de douche, grijp je allerlekkerste shampoo en was die vieze rooklucht uit je haren en van je handen.

3. Spreek je uit!
Zorg dat iedereen om je heen weet dat je gestopt bent en voor een rookvrij leven gekozen hebt zodat ook anderen je geen sigaretje toestoppen! Daarnaast kun je anderen vast voorbereiden op je moodswings zodat ze weten waar ze aan toe zijn.

4. Doe het samen!
Terugkomend op het sociale aspect, gebruik dit in je voordeel. Samen is het keywoord bij roken en dus ook bij stoppen met roken. Dat is ook het idee achter #stoptober; samen stoppen. Motiveer de mensen om je heen (al is het maar 1 persoon) om mee te doen, want wat hebben jullie nou te verliezen? Maak er desnoods een wedstrijdje van; allemaal geld in de pot en die verdelen onder de winnaars.
Als samen niet lukt is het misschien geen verkeerd idee de verstokte rokers even te vermijden.

5. Installeer een app!
Of het nou de stoptober app is of een van de andere 1000 apps, die allemaal op hetzelfde neerkomen. Zelf had ik QuitNow! (best veel reclame maar hij telt mooi hoeveel je bespaart, toont hoever je gevorderd bent in je gezondheid en er is een chatoptie).

6. Hulpmiddelen!
Lees boeken over stoppen met roken (iedereen heeft t over die Alan Car) of overleg eens met je huisarts over de opties die zij bieden om je te helpen stoppen en om je ontwenningsklachten te verminderen. Vaak vergoedt je zorgverzekeraar dingen als acupunctuur etc voor stoppen met roken.

7. Spaar!
Zorg voor een spaardoel en duidelijk zichtbare spaarpot, liefst eentje die ook nog eens doorzichtig is (een glazen pot is ook goed). Dan heb je meerdere opties; 1. voor iedere zin in een sigaret stop je €0.30 in de pot, 2. aan het einde van de dag lees je uit je app wat je bespaard hebt en dat stop je in de pot (dan moet je wel elke dag rekenen), 3. je stopt in de pot wat je weet dat je normaal verrookt op een dag of nog beter per week vooruit. Dan heb je het geld eigenlijk al uitgegeven namelijk 😉

8. Beloon!
Kijk dat spaardoel is leuk, maar wij zijn nu eenmaal gevoelig voor directe beloning dus beloon jezelf ook al na de besparing op je eerste dagen. Zelf wilde ik graag de Ecoline Brush Pennen voor mijn bujo, die kon ik al na een week kopen!

9. Kijk naar NU!
Ga je niet nu al druk maken over hoe je de dag door gaat komen zonder, maar focus op het moment.Je gaat NU deze sigaret niet roken. Lees anders de mantra van maandag nog eens door.

10. Wees trots!
Geef jezelf een schouderklopje voor iedere sigaret die je hebt weerstaan en bedenk je hoeveel trotser je volgende week, volgende maand of over 10 maanden gaat zijn. Probeer je dat moment te visualiseren.
P.s. je mag ook anderen om schouderklopjes vragen, gewoon doen!

11. Mini mindfulness!
Als je rustig wordt van roken is er grote kans dat je ook rustig wordt van diep inademen en uitademen. Dus doe een ademhalingsoefening.

12. Ken je moment!
Wanneer rook je normaal? Vaak hangt dit samen met iets anders. Bij je ochtendkoffie ofzo? Vervang dan eens je hele ritueel (bak een eitje of stap over op thee/water), dat maakt het vaak nog makkelijker. Voor veel mensen hangt een drankje samen met roken, dus mijd ook de alcohol even als het kan.
P.s. Ik heb nog steeds geen idee wat normale mensen in godsnaam in de auto doen zonder roken?

13. Bedenk dat dit gevoel overgaat!
Hoe zwaar de zucht naar de sigaret nu is, hij gaat over! Accepteer het gevoel dus gewoon of zoek afleiding.

14. Zoek afleiding!
Als je trek in een sigaret krijgt leidt jezelf dan af. Drink een glas water, doe een setje squats, ga je haren vlechten of je baard kammen, lak je nagels, ga groenten snijden voor het avond eten, krabbel in je agenda, brei een sjaal (hej, winter is coming!), wandel met de hond, poets je tanden, zet je favoriete muziek op etc.

15. Zet een kop thee!
Blijkbaar zou de handeling van een kop thee zetten en opdrinken hetzelfde kalmerende effect hebben als een sigaret roken.. Go try it.

Omdenken over stoppen met roken

16. Onderneem een (natte) activiteit!
Ga sporten, douchen, zwemmen, de afwas doen. Met natte handen kun je niet roken 😉

17. Erken je verslaving!
“Roken is niet als andere verslavingen” “deze verslaving doet anderen geen kwaad” – en alle varianten. Sorry to blow your bubble: verslaving is verslaving. Ja whoepdiedoe; je ligt niet ergens in de goot jezelf te bepoepen, maar je bent net zo verslaafd als alle anderen. Als je op mijn site zit wilde je waarschijnlijk vooruitgang, toch? Dat betekent ook controle over je acties in plaats van je laten leiden door een simpele drang.

18. Maar wees niet te hard voor jezelf!
Mocht je toch een sigaret hebben opgestoken, wat houdt je dan tegen om hem alsnog uit te maken? Of het te zien als het is; 1 sigaret en gewoon weer doorgaan met je frisse start (één foutje kan gebeuren). Probeer wel voor jezelf  te beschrijven wat maakte dat je nu even terugviel zodat je weet welk moment je moet vermijden of nu kunt bepalen hoe je de volgende keer er anders mee omgaat.

19. Snack verstandig!
Je wilt natuurlijk niet dik worden, dus drink een glas water en laat de koekjes staan. Toch wat te knabbelen nodig? Neem liever wat borreltomaatjes, stukjes komkommer of een selderijstengel. Ook wortels zijn kerngezond en je wordt er niet dik van.

Lees ook: So chicken! Stoppen met Roken en niet Aankomen: 10 Tips! 

20. Schrijf je testament!
Kijk je kunt die gore plaatjes opzoeken, maar zeg nou zelf, hielpen die echt? Misschien helpt het wél om te bedenken wie je wat nalaat als je sterkt van longkanker of een hartaanval.

21. Neem gepast geld mee!
Als je boodschappen gaat doen zorg dan dat je alleen genoeg geld daarvoor bij hebt. Dan kun je niet eens peuken kopen.

22. Zet een einddatum!
Een van de redenen waarom stoptober werkt is omdat er een duidelijk einddoel is. Stel voor jezelf dit soort doelen en verleng die dan per keer.

23. Mijd rookspots!
Zien roken doet roken, dus vermijd die plekken. Of dat nou het rokershok op je werk is, of je vaste stoel voor de TV. Ga rokers en rookplekken zoveel mogelijk uit de buurt tot je door de ergst fase heen bent.

24. Eet meer groente en fruit!
Het klinkt misschien gek, maar veel groente en fruit eten helpt om te stoppen met roken. Uit een wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de proefpersonen die het meeste fruit en de meeste groente nuttigden een drie keer grotere kans hadden om veertien maanden nadat de onderzoekers ze voor het laatst gesproken hadden, al enige tijd (meer dan 30 dagen) te zijn gestopt met roken. Het is echter nog onduidelijk waarom juist groente en fruit zo goed werken. “Het is mogelijk dat fruit en groente mensen een ‘vol’ gevoel geven, waardoor ze minder de behoefte voelen om te roken, aangezien rokers een gevoel van honger soms verwarren met het verlangen om te roken,” vertelt onderzoeker Jeffrey Haibach. Daarnaast versterken groente en fruit de smaak van tabak niet, in tegenstelling tot vlees en koffie. “Fruit en groente kan de smaak van sigaretten nog wel eens verslechteren.”

25. Spreek je uit!
Heb je zin in een sigaret, durf dat dan toe te geven. Vaak helpt het om het even te spuien.

26. Smeer Labello!
Het is niet alleen de trek in nicotine maar ook de hele beweging vaak, het vasthouden van iets, de zuigbeweging in je mond etc. Het kan daarom helpen om lippenbalsem te smeren in plaats van te eten.

27. Denk positief!
Probeer zoveel mogelijk positief te denken: ik kan stoppen met roken, ik kan zonder roken. Heb je het moeilijk in het begin? Probeer te accepteren dat je het moeilijk vindt om niet te roken. Misschien heb je wat meer tijd nodig voor jezelf.

28. Associeer roken en viezigheid!
Roken van zichzelf nog niet vies genoeg? Denk dan iedere keer aan iets heel vies als je trek in een sigaret krijgt. Google poep-foto’s ofzo.

29. Minder koffie!
Kijk stoppen met roken is al zwaar, maar toch als het kan, probeer dan minder koffie of cafeïne te drinken. Deze twee middelen versterken elkaar en geven beide je lichaam ongeveer dezelfde rush, waardoor je trek alleen maar meer wordt.

30. Stel uit!
Als je nu echt zin in een sigaret hebt, zeg dan tegen jezelf dat je er over een uur een mag. Zie dan maar of je er überhaupt nog aan denkt tegen die tijd.

Heel veel succes met je nieuwe lifestyle, you can do it!!

 

Is de E-sigaret een goed alternatief?

Ja en nee. E-sigaretten op basis van nicotine hebben dan weliswaar niet alle gore kankerverwekkende, schadelijke metalen en teerproductenstoffen die normale sigaretten hebben, nicotine blijft nicotine en daarmee verhoog je alsnog je risico op hart- en vaatziekten. Alleen als je echt, echt niet zonder kan zou je dit als tussenoplossing kunnen gebruiken om eerst te minderen.

 

Bronnen
Onbekend (2016). Veilig stoppen met hulp van e-sigaret: te mooi om waar te zijn?. Trouw
Glas, W.  (n.d.).
Afkickverschijnselen Stoppen Met Roken. Ik wil stoppen met roken.
Marwijk, van, F. (n.d.) . De lichaamstaal van het roken. Lichaamstaal.
Vink, J.M. en Otten, R. (2017). Waarom rook jij wel en ik niet? NTVG

Like&Share
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM
Google+
https://www.365dayspositiveness.nl/je-rookvrije-leven-begint-hier/
RSS

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.