Selfcare, Zelfcompassie

Dag 73. Leer: Jezelf vergeven en doorgaan

Een belangrijke deadline vergeten? In je boosheid je (schoon)moeder afgesnauwd? Toch die reep chocolade gegeten terwijl je op dieet was? Iedereen is in meerdere of mindere mate kritisch naar zichzelf toe naar jezelf zijn leidt tot pijnlijke gevoelens en zelfveroordeling leidt ertoe dat we blijven lijden. Dit is een normaal proces maar het helpt niet echt. Wat nodig is, is jezelf een alternatief proces bezorgen en dat gaat je lukken met deze tips!

Voor ik begin is het verlang om te kijken naar het verschil tussen schuld en schaamte. Wanneer je iets fout hebt gedaan, een verkeerde beoordeling deed of een foute keuze maakte behoor je je schuldig te voelen. Dat is passend schuldgevoel en motiveert je om veranderingen te bewerkstelligen en om vergeving te vragen. Maar wanneer je boos op jezelf bent of je schaamt voor iets wat je gedaan hebt dan kan het zo zijn dat je problemen hebt met zelfvergeving.

Jezelf vergeven betekent niet dat de pijn van de acties voor altijd zal verdwijnen. Het kan (en zal vaak) terugkomen. Ook betekent dit niet dat je zult terugkeren naar waar je was voordat je de fout in ging. Maar door zelfvergeving is er psychologische en, misschien nog diepgaander, spirituele groei. In de vergevingsliteratuur wordt het proces van vergeving vaak gekenmerkt als het herstel van relaties: met anderen, met jezelf, en met dat wat heilig of goddelijk is, of een deel van betekenis in een grotere context. Interessant is dat de emotie die vergeving inhoudt liefde is. Zelfvergeving betekent dat je je woede over jezelf overstijgt met liefde, en jezelf met empathie bekijkt. Maar hoe doe je dat nou?


TIPS OM JEZELF TE VERGEVEN EN DOOR TE GAAN

Erken je fout..

Maar neem de juiste mate van verantwoordelijkheid
Bij een fout die anderen treft is het belangrijk om verantwoordelijkheid nemen voor jouw deel. Durf dus eerlijk te zijn en zeg duidelijk: Ik ben verantwoordelijk voor ______ , _______ en _______ . Hierbij hoort ook erkennen waar je niet verantwoordelijk voor bent. Dus voeg toe: Ik ben niet verantwoordelijk voor ______ , _______ en _______ . Hierbij kun je denken aan misinterpretaties of overreactie van anderen.

Zet je fouten op een rijtje
Wanneer er meerdere dingen zijn waar je mee zit en jezelf voor verwijt kan het nogal rommelig zijn of overweldigend worden. Schrijf ze daarom op, beoordeel of het echte fouten zijn en bekijk of je een patroon kunt herkennen. Vaak is het zo dat er weliswaar veel losse foute situaties op te noemen zijn, maar dat het min of meer steeds om hetzelfde gaat. Dit beseffen kan je helpen het patroon te doorbreken.

Voel je fout
Dit klinkt weer lekker zweverig, maar wat ik hiermee bedoel is dat je de emotie moet durven toelaten. Puur het feit dat je een fout hebt gemaakt erkennen is niet voldoende, je moet ook durven voelen dat het fout was en alle emoties die erbij horen. Probeer echter ook hierin zoals we geleerd hebben oordeelvrij te zijn. Je fout is erg genoeg zonder dat jij jezelf ook nog eens voor je kop gaat slaan hierover.

Realiseer dat je deed wat je kon..
Op het moment dat je de fout inging deed je dat waarschijnlijk niet met opzet, wellicht was je al overvraagd of stond niet niet stil bij het leed dat je een ander zou doen. En zelfs al was dat wel zo, wist je toen dat je zoveel spijt zou krijgen?  Besef dat we ten alle tijden doen wat we kunnen, dus cut yourself some slack!
Vergelijk het maar met leren lopen, dat gaat ook met vallen en opstaan.

Maar bepaal ook wat je anders had kunnen doen
Heb je er alles aan gedaan om te herstellen of was dat niet mogelijk? Haal dan de les uit je fout. Bekijk wat je in die situatie anders had kunnen doen met de kennis die je nu hebt. Tenslotte is een fout slechts een fout wanneer je er niet van leert, anders is het een les.

Herstel indien mogelijk
Bekijk wat je nu nog kunt doen om de schade te herstellen of verder te beperken. Ga een gesprek aan, erken de ander’s gevoelens en bied je excuses aan, herstel waar mogelijk de fout. Je zult heus wel weten wanneer je iets nog kunt corrigeren en anders; vraag erna.

Controleer je normen en waarden
Wanneer je je rot voelt over iets wat in het verleden is gebeurd kan dat zijn omdat je huidige normen en waarden niet overeenstemmen met die van toen. Het is goed om je bewust te zijn van je huidige normen en waarden zodat je je gedrag ook hierop kunt aanpassen.

Relativeer
Niemand is perfect of zoals Rick Hanson zei:

Everyone messes up. Me, you, the neighbors, Mother Teresa, Mahatma Gandhi, King David, the Buddha, everybody.

En kijk even, is het gebeurde nou echt zó erg?

Oefen in zelfcompassie
Wanneer je regelmatig jezelf verwijten maakt is het verstandig om aardiger voor jezelf te zijn, zie: Zelfcompassie voor het verminderen van emotioneel lijden

Vergeef jezelf
Je hebt een fout gemaakt, deze geaccepteerd, eventueel herstel uitgevoerd, de les eruit getrokken; kortom alles wat je mogelijkerwijs kunt doen, durf dan ook jezelf te vergeven.

Laat het los
Op een bepaald moment zul je toch echt los moeten laten en de pagina om slaan, accepteer deze fouten als deel van jouw verhaal. Stop dus met jezelf straffen, accepteer dat je niet perfect bent en wees aardig voor jezelf wanneer je geconfronteerd wordt met je tekortkomingen. Mensen houden van je, en niet omdat je perfect bent. Laat je zelfwaarde dus niet afhangen van je prestaties! Herinner jezelf hieraan; schrijf maar op: Prestaties bepalen NIET mijn waarde, en plak het briefje bij je computer of stop het in je portemonnee.

Wees realistisch
Ondanks alle lessen die je waarschijnlijk geleerd hebt en alle spijt die je betuigd hebt, de voornemens en beloftes om het niet meer te doen; accepteer maar gewoon dat je in de toekomst nog wel meer fouten zult maken, en dat mag!
Denk er tevens aan dat leren om jezelf te vergeven tijd kost. Het gaat niet eens zozeer om de fout, maar vooral om hoe je met jezelf omgaat. Waarschijnlijk heb je dit door de jaren afgeleerd, dus het is onzin om te verwachten dat je dit binnen een dag afleert.

Ik wens je heel veel liefde en sterkte!

Bronnen:
Lauri Pawlik-Kielnen voor Sheblossems: 7 Practical Ways to Forgive Yourself for Past Mistakes
Shoba Sreenivasan, en Linda Weinberger voor PsychologyToday: Forgiving Yourself
Matt James voor PsychologyToday: How to Forgive Yourself and Move on From the Past
Megan Hale voor MBGMindfulness: 10 Ways To Forgive Yourself & Let Go Of The Past
Rick Hanson voor Huffintongpost: 10 Steps to Forgiving Yourself

 

 

Like&Share
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM
Google+
https://www.365dayspositiveness.nl/leer-jezelf-vergeven-doorgaan/
RSS

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.