Healthy Life, Selfcare

Dag 52. Sport jezelf happy and healthy

Zoals bekend is sporten een deel van je lifestyle en emotieregulatie dat je eigenlijk niet mag missen wanneer je je goed wilt voelen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf geen hele harde sporter meer ben, dus het leek me voor nu zo eerlijk om dit artikel uit handen te geven. Met de inspiratie van vandaag, geboden door uberfitte lezer William, ben ik voornemens van maart mijn sportmaand te maken! 

Brrr, de temperaturen van de laatste tijd zijn niet om over naar huis te schrijven. Waar blijft toch die zon die maakt dat iedereen zich beter voelt? Gelukkig begint over precies een maand de lente! Jeeej! Alleen.. hoewel de het voordeel is dat we ons toch beter voelen wanneer de temperatuur stijgt brengt dit nog iets anders met zich mee; minder stof! Weg gaan die dikke, vormloze  truien maar dan willen we er natuurlijk ook graag goed op staan deze niet meer alles bedekken. Bij deze waarom sporten goed voor je is – buiten er nu bijzijn om op tijd te zijn voor je summer body.

Ik kan me voorstellen dat je eerste gedachte is ‘pfff.. alweer naar de gym’.  Iets wat ik persoonlijk kan beamen nu ik al bijna 6 jaar regelmatig ga, al dan niet altijd met even veel toewijding. En natuurlijk ligt naar de sportschool gaan voor de hand om in shape te komen, maar eigenlijk is alle beweging goed voor je. Dit kan dus ook zijn wandelen, fietsen, bedgymnastiek of hej, zelfs eens een dagje winkels afstruinen en shoppen zijn. Vul het zelf maar in, als je maar van je luie bips komt!

De positieve effecten van sporten
Maar waarom dan? Bij deze de positieve effecten van sporten op korte én lange termijn.

De positieve effecten op korte termijn.
1. ZELFVERTROUWEN!!
Misschien denk je nu huh, maar sporten heeft zowel op de korte als lange termijn een positief effect op je zelfvertrouwen. Als je vandaag begint met bewegen dan voel je je gegarandeerd beter over jezelf als je voldaan thuis op de bank ploft. Natuurlijk zie je het niet meteen in de spiegel maar de stap is gezet, dus laat je niet tegenhouden.

2. Minder stress
Het is bewezen dat lichaamsbeweging positieve invloed heeft op emotionele stoornissen en stemmingsstoornissen. Beweging heeft hetzelfde effect als antidepressiva. Want, wanneer je sport maakt je lichaam allemaal gelukshormonen als endorfine en serotonine aan. Endorfine is kalmerend en pijnstillen en serotine is goed voor een beter humeur.  Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je lichaam efficiënter om kan gaan met angst en stress. Ook lijkt het erop dat lichaamsbeweging het ontstaan van angst en stress zelfs kan tegengaan. Willen wij daar meer van? Ja! daar willen we meer van.

3. Algehele gezondheid
Sporten heeft eigenlijk een positief effect op alle facetten van je gezondheid en dat eigenlijk al meteen. Zo helpt het tegen stijfheid, vermoeidheid, en voor de vrouwen zelfs tegen menstruatiepijn. Volgens onderzoekers komt ook dit weer door het vrijkomen van de stof endorfine. Het verzacht de pijn en heeft een kalmerend effect. En wist je dat wanneer je tijdens de laatste fase van de menstruatiecyclus beweegt je meer vet verbrand! Ook kun je in die fase langer sporten zonder moe te worden. Check ook:

4. Meer zin in seks
De tijd dat seks nog vies was is helaas voorbij (no-offense aan de mensen die zo zwaar religieus zijn dat seks alleen is voor de voortplanting en niet voor het genot). Sporten maakt dat je meer zin in seks krijgt. De simpele verklaring hiervoor is dat we meer zelfvertrouwen krijgen en gelukkiger zijn met ons lichaam. Daarnaast verkleint het de kans op erectiestoornissen, get that blood pumping, guys!

5. Meer sociaal contact
Sporten hoef je niet alleen te doen, sterker nog, meestal is sport in groeps- of teamverband. Wanneer je in teamverband sport of bij een sportclub of sportverening zit of gymbuddies wordt met iemand uit je groepsles vertaald dit zich vaak in nevenactiviteiten. Je gaat opstap met je sportbuddy’s, of uiteten (#sushiforgains of #cheatmeals), nog meer sporten, noem het maar op.

De positieve effecten op lange termijn
Jij bent de ondernemer die allang begonnen is met sporten en buiten de positieve effecten op de korte termijn ben je nu de vruchten aan het plukken van je harde werk op de lange termijn. Je kijkt in de spiegel of je staat op de weegschaal en je ziet de vooruitgang. Denk er wel aan dat je voeding minstens 50% van je lifestyle inneemt als je echt serieus richting de covers van de sportmagazines wilt. Met hoge doelen stellen is niets mis, maar je moet wel realistisch zijn blijven: Vooruitgang is de sleutel dus staar je niet blind op een doel. Buiten je goede looks op de eerste plaats hierbij nog vijf lange termijn effecten.

1. Zelfvertrouwen
Daar is hij weer; zelfvertrouwen. Niet alleen voel je je beter in je vel vanwege je look, je zelfvertrouwen groeit ook omdat je beter wordt in wat je doet. Of je voetbal of fitness doet, of steeds je wandelrecord verbeterd, je zult verbetering merken en dat voelt goed.

2. Gezondheid wederom
Sport en beweging helpt op de lange termijn ook bij het voorkomen van chronische ziektes. om maar een paar voorbeelden te noemen: Osteoporose (botontkalking), hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, aderverkalking, diabetes en vele soorten kanker kun je voorkomen en bestrijden door regelmatig aan sport en beweging te doen. Voor de vrouwen nog meer goed nieuws: Sporten helpt ter versoepeling van de overgang en tevens blijkt uit een langlopend onderzoek dat vrouwen die regelmatig aan beweging doen 55% minder kans hebben om dood te gaan aan borstkanker.

3. Meer energie
Wanneer je op de lange termijn vaker sport merk je dat je energiespiegel omhoog gaat en dat je je fitter voelt. Dit effect is na een paar weken al merkbaar. Je lichaam komt op gang door beweging. Je hart en longen worden aan het werk gezet en je bloedsomloop verbeterd, om maar niet te zwijgen van je conditie, WIN WIN WIN.

4. Je focus en concentratie verbeteren
Nu moet je niet jezelf overvragen dan verhoog je de stress, maar regelmatig sporten maakt dat je beter met  afleidingen weet om te gaan, je kan beter multitasken en informatie beter kan opslaan. Een Duitse onderzoek meent tevens dat wandelen of fietsen tijdens het leren van een vreemde taal je kan helpen om de taal beter te onthouden!

5. Sporten maakt je slim!
Op hersenniveau leidt fysieke activiteit tot een toename van bloedtoevoer in de hersenen, waardoor je onder andere alerter wordt en de hersenontwikkeling wordt gestimuleerd.
Kijken we nog wat dieper in de hersenen met electroencephalograms (EEG’s), dan blijkt de uitvoering van cognitieve taken wel degelijk beïnvloed te worden door fysieke activiteit. Hierbij geldt: hoe meer je beweegt in je leven, hoe beter je op latere leeftijd cognitieve taken kunt uitvoeren.

Dit alles gezegd hebbende, aan de slag dames en heren en auf wiedersehen!

Extra:  Regelmatig bewegen is geassocieerd met zes tot tien procent hogere salarisinkomsten. Hierbij is zelfs sprake van een dosis-responsrelatie: heel vaak bewegen leidt gemiddeld tot een hoger salaris dan regelmatig bewegen. Een mogelijke verklaring is dat bewegen leidt tot het verwerven van allerlei waarden (zoals beschreven in dit model) die mensen uiteindelijk verantwoordelijker, competitiever en productiever maken. De financiële waarde is hiermee als het ware een resultaat van de fysieke, emotionele, individuele, intellectuele en sociale waarde van sport en bewegen.

Bronnen: Alles over sport en Gezondheidsnet.nl

Like&Share
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM
Google+
https://www.365dayspositiveness.nl/sport-jezelf-happy-and-healthy/
RSS

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.