Healthy Life, Selfcare, Stoornissen

Dag 66. Het belang van goede slaap

Hoewel mensen gemiddeld een derde van hun leven slapend doorbrengen, is er eigenlijk nog maar weinig bekend over het exacte nut van slaap. Slaap is in ieder geval een soort onderhoudsbeurt, tijdens je slaap worden schadelijke stoffen uit je hersenen verwijderd. Slaap je te weinig, dan herstel je lichamelijk en psychisch onvoldoende, wat zich weer uit in verschillende gezondheidsproblemen van overgewicht tot Alzheimer. Bij deze meer informatie over het belang van slaap en 14 mogelijke oorzaken van vermoeidheid

GEVOLGEN VOOR JE GEZONDHEID
Grotere kans op ongelukken

Slecht slapen vergroot de kans op ongelukken. Als je moe bent, neemt je concentratie af en reageer je minder snel. Bovendien raak je sneller geïrriteerd, neemt je coördinatie af en verwerk je informatie langzamer. Dit zorgt ervoor dat je rijvaardigheid afneemt.

Slechter leren
Als je moe bent, kun je minder goed nadenken en je aandacht ergens bijhouden en ben je niet zo alert. Het zorgt voor een slechtere concentratie. Bovendien neemt je vermogen om problemen op te lossen af. Dit maakt het lastiger om leerstof op te nemen.

Hersengezondheid gaat sterk achteruit
Je hebt geen wetenschappelijk onderzoek nodig om te weten dat slaapgebrek meestal tot een minder productieve dag leidt. Maar het is wel goed om te weten dat je hersenfuncties al na 1 nacht minder dan 6 uur slaap achteruit gaan. Je kan minder helder denken en je probleemoplossend vermogen gaat achteruit. Slaapgebrek vermindert ook de leermogelijkheden en geheugenfuncties. Op de lange termijn kan dit leiden tot ernstige hersenaandoeningen zoals dementie en Alzheimer.

Jesse van der Velden geeft eigenlijk een prachtige, wetenschappelijke uitleg hiervan en legt uit hoe je de gezondheid van je hersenen kunt verbetren, check: jessevandervelde.com

Slaapstoornissen en chronisch slaaptekort verhogen het risico op:
– een hartaanval
– hartfalen
– een onregelmatige hartslag
– een hoge bloeddruk
– een beroerte
– diabetes type 2

Depressie
Na een slechte nacht ben je de volgende dag misschien chagrijnig of somberder dan anders. Langdurig slaapgebrek en slaapstoornissen kunnen zelfs bijdragen aan het ontstaan van een depressie. Mensen die een lange tijd slecht slapen, lopen meer risico op het ontwikkelen van depressieve klachten.

bron: healthbody.com

 

 

Huidveroudering
Zoals je ook wel aan het plaatje ziet wordt je er niet mooier op. Je hebt je schoonheidsslaapje echt nodig. Na een avondje doorhalen, heb je de volgende dag misschien al last van een pips gezicht en dikke ogen. Aanhoudend slaapgebrek kan zelfs leiden tot meer fijne lijntjes, donkere kringen onder de ogen en een doffe huid.

Gewichtstoename
Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat weinig slapen het risico op overgewicht vergroot en het moeilijker maakt om wat af te vallen. Dat komt niet omdat je tijdens het slapen veel calorieën verbrandt maar ook omdat je als je slecht slaapt, meer van het hormoon ghreline aanmaakt. Ghreline wekt de eetlust op.

 

14 MOGELIJK OORZAKEN VAN VERMOEIDHEID EN HUN OPLOSSING
Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor het hebben van verstoorde slaap. Gezondheidsnet zet er 14 voor je op een rij met de bijbehorende oplossingen:

1. Te weinig slaap
Het klinkt als een open deur, maar misschien slaap je wel gewoon te weinig. Dat je elke nacht minstens acht uur onder zeil moet zijn, is een fabeltje. Iedereen heeft een andere slaapbehoefte: de een is na zes uur al uitgerust, de ander kan wel negen uur slaap gebruiken. Die acht uur gaat op voor ongeveer tweederde van de mensen. Slaap je minder dan je nodig hebt, dan merk je dat overdag. Je voelt je moe en krijgt moeite om je te concentreren.

Zet slapen eens wat hoger op je prioriteitenlijstje. Ga op een vast tijdstip naar bed en ga er ook op een vast tijdstip weer uit. Verban laptops, telefoons en de televisie uit je slaapkamer, want in een donkere ruimte slaap je beter.

2. Slaapapneu
Sommige mensen menen dat ze voldoende slapen, maar zijn ’s nachts vaker wakker dan ze denken omdat ze apneu hebben. Bij slaapapneu stokt je adem telkens even, waardoor je automatisch ontwaakt. Na zo’n onderbreking dommel je meteen weer in, dus meestal merk je er niets van. Het resultaat: je denkt dat je acht uur volmaakt, maar bent eigenlijk de halve nacht wakker. Daardoor ben je overdag heel moe en slaperig.

Afvallen en stoppen met roken kunnen helpen. Drink een uur of twee voor het naar bed gaan geen alcohol meer. Slaap- en kalmeringsmiddelen verergeren apneu, dus laat deze links liggen. Bij ernstige slaapapneu kan een neusmasker (CPAP) of antisnurkbeugel uitkomst bieden.

3. Te weinig brandstof
Je lichaam heeft voldoende brandstof nodig om goed te kunnen functioneren. Eet je te weinig of krijg je onvoldoende voedingsstoffen binnen, dan word je er niet fitter op. Een gezond voedingspatroon is dus belangrijk.

Sla je ontbijt niet over, eet voldoende eiwitten en koolhydraten en neem gezonde tussendoortjes (wat dacht je van een lekkere shake?) om je energie op peil te houden.

Lees verder op: Gezondheidsnet.nl

Like&Share
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM
Google+
https://www.365dayspositiveness.nl/verbeter-je-slaap/
RSS

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.