Activiteiten, Praktisch, Selfcare

Dag 69. Zo wordt je voorjaarsschoonmaak een makkie

Ongelooflijk, over 4 dagen begint de lente en het sneeuwt gewoon alweer! Hoewel het weer niet bepaald de lentekriebels bij je oproept die normaal aanzetten tot de voorjaarsschoonmaak is het juist hét moment om er al aan te beginnen, want even serieus, heb je met deze kou iets beters te doen? Daarbij wordt schoonmaken geassocieerd met een verbeterd humeur, minder stress en een verhoogde creativiteit zegt PsychologyToday.
Tegen de berg opzien hoeft ook niet, want met deze 8 tips wordt opruimen een makkie!

Voordelen van schoonmaken
Niet voor niets begon ik deze blog met een opruimartikel. Een opgeruimde omgeving zorgt ervoor dat je minder stress ervaart, je beter kunt concentreren op je taken en je zelfs guller maken. Maar daar stopt het niet. Opruimen zou je zelfs aanzetten tot gezonder eten, je actiever maken en zoals ik al zei; je creativiteit boosten. Mocht je nu nog meer redenen nodig hebben om te gaan schoonmaken, verwijs ik je even naar de andere wetenschappelijke artikelen gericht op de positieve psychologie achter het schoonmaken en anders hier nog een mooi overzicht.

Nu ligt het probleem vaak niet bij de overtuiging, maar bij de uitvoering. Want als je eens goed rondkijkt, of misschien alleen al denkt aan die taak die voor je ligt zakt je de moed waarschijnlijk al in de schoenen.. Maar I’ve got you! Lees maar door en zet alvast een lekker muziekje op.

8 Tips om van jou huis een schone, stimulerende omgeving te maken

1. Bepaal je strategie
Je hebt 2 soorten mensen (afhankelijk ook van de tijd die men heeft). De eerste soort is zoals ik, ik schuif tafels, stoelen en alles aan de kant, begin lades open te trekken en flikker alles midden in de kamer. Dan zorg ik dat er een paar dozen of vuilniszakken klaarstaan en begin ik alles rustig te sorteren. Maar dat vraagt een hoop tijd en energie, die groep 2 vaak niet heeft. Dan is het zaak om stap voor stap te werken. Niet meteen de slaapkamer op z’n kop zetten, maar begin eens met je nachtkastjes, kledingkast en werk zo kamer voor kamer stukjes af. Zit je in groep 2, maar wil je het toch iets vlotter? Denk dan nog eens terug aan de 60 dagen declutter your house challenge en probeer die in een week of desnoods twee te proppen.

Extra tip! Vul elke week een ’21 dingen doos’ Vind je het moeilijk om met opruimen te starten, kies dan voor deze beginnerstruc. Zet een lege verhuisdoos op een goed zichtbare plek in huis. Daag jezelf uit daar elke week 21 voorwerpen in te stoppen, die je niet meer gebruikt of leuk vindt: dat lelijke vaasje van je tante, die dubbele kurkentrekker, het jasje waar je uitgegroeid bent, de overtollige sjaals die je deze winter wederom niet hebt gedragen, enz. Breng deze 21 dingen doos in het weekend naar een kringloopwinkel bij jou in de buurt, en begin de dag erna opnieuw met vullen. Maak er een sport van en je huis knapt zienderogen op!

2. Goed beginnen.
De allereerste stap is zorgen voor een paar rollen vuilniszakken, een lading dozen en een emmer sop. Gooi vervolgens eerst eens je ramen open zodat er alvast frisse lucht naar binnen kan en zet, indien je dat nog niet gedaan had, een swingende playlist aan. Het makkelijkste is om vervolgens te beginnen met de standaard troep; verzamel oud papier, glas en andere rommel en zat dat even op de gang. Kijk dan ook even meteen je keukenkastjes na op alles wat over de datum is. Doe meteen even de afwas en ruim de was op, zodat je ook echt ruimte hebt.

3. Houden, wegdoen of bewaren?
Handige vragen bij het kiezen zijn: hoeveel heb ik er al van, en is dat genoeg? Heb ik tijd om het te gebruiken of te lezen? Heb ik het het afgelopen jaar gebruikt? Is het van goede kwaliteit? Zou ik het opnieuw kopen als ik het niet had? Kan ik het opnieuw kopen als ik het weer nodig heb? Lijkt het belangrijk enkel en alleen doordat ik er nu naar kijk?

Houden
Alles wat je daadwerkelijk dagelijks gebruikt en in goede staat is. We gebruiken dagelijks onze koffiekopjes, maar die met die scheur erin, of die glazen waarvan 4 van de 5 ontbreken heb je niet nodig. Zorg dat je servies en bestek matcht aan wat er nodig is voor je gezinssituatie en hou het daarbij. Wees dus kieskeurig en probeer te minimaliseren.
Houdt administratie even apart, daar komen we bij 7 op terug.

Wat gaat er weg?
Sowieso alles wat kapot is en je ooit nog wel gaat maken, -yeah right.
– Kleding die niet meer past, vies of kapot is (zie hierboven), of niet meer bij je stijl past (verkopen die hap!).
Eenzame sokken mogen nog even blijven liggen in het zicht, zijn hun wederhelften na drie wasbeurten nog niet te tevoorschijn, gekomen? Weg ermee!
– Alles wat je niet gebruikt. (zie ook omgekeerd opruimen)
– Alles wat geen nut heeft, geen schoonheid heeft, of waaraan je niet echt gehecht bent: weg! Misschien heb je het cadeau gekregen en is het even moeilijk, probeer er dan iemand anders mee blij te maken.
– Alles wat dubbel, driedubbel of meerdubbel is. Heb je echt 3 tosti apparaten, 2 blenders en 40 pannen nodig? Glazen en servies dat niet bij elkaar past? 6 verschillende kleuren beddengoed? 20 Back-up pennen, schrijfblokken, etc? Kom op, alsof we niet allemaal een Action om de hoek hebben zitten. Oh en tosti’s kun je ook gewoon in de pan maken.
– Kijk ook even of er bepaalde dingen zijn die je eventueel kunt lenen. We hebben niet allemaal een gigantische braadpan nodig als we geen keukenprinsen of -prinsessen zijn.
– Oud of kapot speelgoed waar niemand meer naar omkijkt (verkopen of naar de kringloop ermee), dat geldt ook voor dierenspeelgoed (echt, 2 ballen/speelmuisjes is genoeg) en kapot gereedschap.
– Leeswerk: Tijdschriften die ouder dan 6 maanden zijn. Sowieso, als je er al niet aan toe bent gekomen ze te lezen, zal je daar nu ook niet meer aan toekomen. Oude kerst/verjaardagskaarten mogen ook meteen mee de papierbak in. Oude studieboeken kunnen op marktplaats en anders naar in de papierbak. Kookboeken; kopieer je favo recepten en stop ze in een map of zoek ze online op en sla ze op als bladwijzer.
– Gebruiksaanwijzingen. Of je weet inmiddels wel hoe je het product gebruiken moet, en anders heb je het waarschijnlijk zo weinig gebruikt dat het sowieso weg kan.
– CD’s, videobanden etc. gooi ze maar weg of digitaliseer ze. Dat hoeft niet vandaag want je bent al druk aant opruimen, maar stop ze dan aub in een aparte doos en kom er binnen een maand op terug.
– Toiletartikelen als halfvolle shampooflessen, bodylotions die van ellende hun fles uitkruipen, make-up die uitgedroogd en verkleurd is en sowieso alles wat zijn houdbaarheid heeft overschreden.

Wees niet bang om dingen weg te geven of te gooien. We hechten ons vaak meer aan spullen in eerste instantie, maar kunnen heel goed zonder. En je kunt er vaak een ander net zo blij mee maken, dat voelt toch wat beter dan weggooien.

De meningen verschillen nogal of je een doos mag hebben voor spullen die je niet dagelijks gebruikt maar waarover je twijfelt. Ik raad je aan om dit te beperken tot slecht 1 of 2 dozen, die een maand of twee weg te zetten en dan ook echt na die tijd te zien of je ze nou nodig had of niet. Dus zet het dan in je agenda.
Hetzelfde raad ik je aan voor de verkoopdozen; ga die niet weken laten staan. Plan een dag binnenkort om alles op Markplaats/Facebook te zetten en geef jezelf een maand van meermaals herposten, dan nog niet verkocht? Breng het alsnog naar de kringloop of zn kledinginzamelpunt.

Extra tip! ‘omgekeerd opruimen’: Soms liggen er zoveel kleine spullen in een la of op een plank, dat je al moedeloos wordt bij de gedachte die te moeten uitmesten. In dat geval kan het handig zijn om te kiezen voor ‘omgekeerd opruimen’. Hevel hiervoor alle spullen van één plek, bijv. je besteklade in de keuken, over in een lege verhuisdoos. Leg bestek dat je uit deze doos haalt na gebruik netjes terug in de oorspronkelijke lade; de spullen die na 4 weken nog steeds onaangeroerd in de doos liggen, kunnen zonder pardon weg.

Bewaren/Nostalgie
Hiervoor heb je dus de (verhuis)dozen. In deze bewaardozen gaan spullen die je niet direct gebruikt maar of van de winter weer nodig hebt (denk, winterkleding, sjaals, handschoenen, kerstartikelen (waarvan ik eigenlijk hoop dat je die allaaaang opgeruimd hebt), sneeuwkettingen, en noem maar op.

Buiten dat gaan we alles kritisch bekijken. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar sommige dingen hebben daadwerkelijk sentimentele waarde. Oude dagboeken, foto’s of poëzie albums (kennen jullie ze nog) hoeven niet weg, maar stop ook deze in een aparte doos en zet die netjes op zolder of in de berging.

4. Zorg dat alles een eigen plek heeft
Spreekt voor zich, maar dit gaat nog weleens mis, maak categorieën. Keukenspullen, toiletproducten, spelletjes, kleding, tuinspullen… Let erop dat je niet te veel categorieën maakt. Houd aan; iedere leefruimte heeft zijn eigen hoofddoel. Breng spullen na het sorteren meteen naar de juiste ruimte. En bedenk, inruimen kan morgen ook. Voor vandaag is opruimen genoeg.

5. Maak schoon voor je inruimt
Vandaar de emmer sop. Meteen schoonmaken voor je het terugzet/inruimt scheelt je dubbel werk.

6. Wees niet perfectionistisch
Probeer niet ‘perfect’ op te ruimen.Als je nu denkt wtf? dan zit je goed, maar als je net als ik, je kruiden op alfabetische volgorde gaat zetten en je strings op kleur sorteren dan weet je precies waar ik het over heb. Maak de situatie simpeler, meer niet.
Hierbij helpt het tevens om te focussen op je vooruitgang; Als je merkt dat je een paar flinke dozen of zakken hebt gevuld dan weet je dat je veel vooruitgang hebt gemaakt.

7. Orden je administratie
Hebben we niet allemaal die bak waar alle post, rekeningen en andere belangrijke papieren in liggen? Oh en een lading bonnetjes, pennen, en hej, daar zijn de missende sokken! Voor dit geval heb ik twee oplossingen; of ga lekker ouderwets voor een (of meerdere) klappers, die dikke of download een scanner app (als je geen scanner hebt, maar wel een beetje een fatsoenlijke camera op je telefoon) en maak overal ‘foto’s’ van.
Sorteer je administratie vervolgens op basis van vaste categorieën als: werk, rekeningen (denk aan vaste lasten; huur, GSW), verzekeringen, abonnementen, etc of huis, hobby, gezondheid, geld etc. Stop de juiste brieven bij de juiste categorie en houdt onbetaalde rekeningen en lopende zaken in een apart mapje. Wen jezelf aan om wanneer je iets afhandelt het meteen op z’n plek te stoppen.

Ik raad je alleen aan om dit op een andere dag te doen dan die van je opruimwoede, anders komt er nooit een einde aan je dag.

8. Beloon jezelf!
Je bent hard aan het werken, dus zorg dat je voldoende eet, neem regelmatig pauzes en beloon jezelf achteraf!

Voorkom een zomerschoonmaak; houd orde
Gefeliciteerd! Je huis is schoon en opgeruimd. Voel je de rust?
Om dit zolang mogelijk vast te houden kun je jezelf het beste leren orde te houden. Dit kan op verschillende manieren:
– Zorg dat alles een vaste plek heeft en dat iedereen hieraan meewerkt.
– Maak een vast schoonmaakrooster en prik vaste dagen voor de maandelijkse dingen en plan de seizoensopruimingen alvast in.
– Gebruik de 2-minute rule. Als iets in 2 minuten opgeruimd kan worden, doe het dan meteen. Tuurlijk wil je bij thuiskomst op de bank ploffen en je schoenen uittrekken, maar zet ze meteen ff op de gang. Gooi je post niet op de keuketafel maar lees, prioriteer en stop ze in de juiste ordner.
– Probeer de in = out regel. Koop je iets nieuws bijvoorbeeld een nieuwe broek, kijk dan of je oude weg kunt doen.
– Weersta impulsaankopen! Dat het afgeprijsd is betekent niet dat jij het moet hebben.
– Zorg dat er minder binnenkomt dan eruit gaat.

Bron: Helloglow.co

Heel veel succes and have fun!

P.s. Verstoppen is geen opruimen 😉

Like&Share
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM
Google+
https://www.365dayspositiveness.nl/voorjaarsschoonmaak-een-makkie/
RSS

One Comment

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.