(Positieve) Psychologie, Algemeen, Column/Nieuws, Emoties, Giving back, Selfcare, Sociaal, Stoornissen, Zelfcompassie

#253 Wereld Suïcide Preventie dag 2018

Wist je dat iedere 40 seconden er iemand overlijdt door zelfmoord? Maar sterker nog; dat dat helemaal niet zou hoeven? Gezien het vandaag wereldwijd suïcide preventie dag is vertel ik je vandaag de manieren waarop jij een ander kunt helpen. 

Wie zou er…?

Voordat je iemand kunt helpen is het goed te weten wie er tot de verhoogde risicogroepen behoort. Of iemand een einde aan zijn of haar leven zal maken is altijd moeilijk in te schatten, maar er zijn een aantal factoren en tekenen waar je op kunt letten.

Risicofactoren
Mensen met de volgende omstandigheden maken een grotere kans suïcidaal te zijn:

Psychische problemen, denk aan; ​mensen met een depressie of depressieve klachten, schizofrenie, een psychose, persoonlijkheidsstoornissen of een alcohol- of drugsverslaving.
Daarnaast lopen mensen die net met antidepressiva zijn begonnen een hoger risico, het duurt namelijk een aantal weken voordat deze medicijnen tot verbetering van de stemming leiden en in het begin kunnen ze de depressiviteit zelfs verhogen! Het is niet duidelijk waarom dat zo is. Het is wel een reden om dan extra alert te zijn.

Trauma’s;
Nare gebeurtenissen uit het verre of recente verleden zijn een risicofactor. Zoals de dood van een dierbare, seksueel misbruik, lichamelijke of emotionele mishandeling, dreigende pijnlijke onthullingen en abrupt verlies van vrijheid of sociale status.

Eerdere ervaring met zelfdoding (in de omgeving): De helft van de mensen die een einde aan hun leven maken, heeft dat eerder geprobeerd. Zelfdoding komt ook vaker voor bij mensen die dit in hun omgeving hebben meegemaakt. Deze mensen kunnen zelfdoding als een mogelijke oplossing van problemen gaan romantiseren of raken ‘aangestoken’ door de voorbeelden. Zelfdoding komt ook in bepaalde families en regio’s meer voor dan in andere.

– Persoonlijkheidskenmerken: Een verhoogd risico lopen mensen die impulsief of agressief op problemen reageren, erg onzeker zijn over zichzelf, moeilijk problemen kunnen oplossen, erg streng voor zichzelf zijn en erg zwart-wit denken, makkelijk in de war of teleurgesteld raken of snel wanhopig zijn.

Sociale omstandighden:  Van mensen in moeilijke sociale of economische situaties is bekend dat zij een groter risico lopen. Voorbeelden zijn mensen die erg eenzaam zijn, mensen met een ernstige lichamelijke aandoening of dodelijke ziekte; asielzoekers en vluchtelingen die een marginaal bestaan leiden. Ook ouderen boven de tachtig en jongeren in de puberteit lopen een groter risico.

Signalen
Niet iedereen zal direct deze gedachtes of wens uitspreken, hoewel ook dat zeker voortkomt. Er zijn een aantal tekenen/signalen waarop je kunt letten:

– Grote stemmingswisselingen
– Opvallende veranderingen in eet- en/of slaappatroon
– Verwaarlozing van zichzelf/uiterlijk
– Zaken op orde maken
– Spullen weggeven
– Sociaal terugtrekken of opeens bij heel veel mensen op bezoek gaan
– Verzamelen van spullen om zelfmoord te plegen (denk aan medicatie kopen, wapens aanschaffen)
– Verhoogde mate van alcohol- en/of drugsgebruik
– Roekeloos gedrag.
– Uitspraken als het gevoel hebben mensen tot last te zijn
– Uitspreken van gedachtes of wensen omtrent de dood
– Uitspraken over gevoelens van hopeloosheid, gevangen zitten, niet meer weten wat te doen, geen reden tot leven hebben, machteloosheid


Wat kun je doen?

1. Laat je steun zien!


2. Leg de eed af!

3. Praat erover!

Stel concreet de vraag: “denk je wel eens aan zelfdoding?”, of: “denk je vaak aan de dood?” Probeer in ieder geval te voorkomen dat het onderwerp taboe wordt en zoek samen hulp. Zo snel mogelijk.

Lees ook: Hoe help je iemand die denkt aan zelfdoding

Denk je aan zelfmoord?

Neem dan alsjeblieft contact op met een hulpverlener of bel anoniem naar 113!
Twijfel je? Doe dan de test op 113.nl 

Lees ook: This is the suicide story you’re not hearing; Suicide survivors and their story

Bronnen: 
113.nl
Prevent-suicide.org
Wijzijnmind

WHO.int
Check ook onze nieuwe FBpage

Like&Share
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM
Google+
https://www.365dayspositiveness.nl/wereld-suicide-preventie-dag-2018/
RSS

2 Comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.